VM öppnar ögon hos amerikaner

SPORTBLADET

Jag gick förbi en minibuss med svenska flaggor som gardiner för fönstren i går. När som helst annars hade jag undrat var det var för chauvinistiska idioter som ägde den bilen.

Nu skulle jag istället gärna själv ta plats i en sån där buss till Tyskland.

För allting är ju lite galet nu. Fotbollen är överallt, till och med i reklampauserna i ”Top Model”.

Och vad ska egentligen kvällens sportnyheter rapportera om från det svenska VM-lägret, nu när man galet och roligt nog kan se landslagsträningarna i direktsändning, och uppdatera sig på nätet hela dagarna.

Ja, Sportspegelns rapport från Bremen kändes faktiskt i de här konstiga tiderna ytterst relevant. Fyran plockade poäng med direktsändningen, men SVT kvitterade med en betydligt mer informativ landslagsrapport.

SVT förstod till exempel att man vill alltid vill veta så många detaljer som möjligt om vad Zlatan gör. På TV4 verkar de vara obegripligt ointresserade av Zlatan.

Det är roligt att de båda VM-kanalerna profilerar sig så olika. SVT är folkligt blågula i sin VM-trailer, medan Fyran har klätt sig i businesskostymen i sin.

Ingen av dem är dock så snygg som amerikanska ABC och ESPN:s reklamfilmer för VM. Man kan se dem på ESPN:s fotbollssajt. De är gammaldags storslagna, politiska och pretentiösa. Beskriver fotboll som större än livet, som stoppar krig, enar nationer, gör falska sjukskrivningar tillåtna och så vidare. Speaker är – vem annars? – Bono.

Och USA nämns inte med ett ord.

Kanske beror det på att det inte är någon framkomlig väg att spela på patriotism med de chanser USA har att vinna VM. Och kanske på att fotbollspubliken i USA framförallt består av invandrare som hejar på sina hemländers landslag – och just den sortens liberaler i medelklassen som tilltalas av världsförbättraren Bono.

Tysklands-VM kommer få mer tv-bevakning i USA än något VM hittills haft, och tv-chefer och experter säger att fler kommer se det. På grund av ett ökat intresse för omvärlden.

Malena Johansson