Nobbade filmstjärnan – och miljoner kronor

SPORTBLADET

Johaug stekhet – bland sponsorerna

Foto: DiCaprio och Johaug.

Petter Northug är den mest omtalade men frågan är om inte en annan skidlöpare är 2013 års hetaste?

I alla fall bland sponsorerna.

Therese Johaug berättar nu om miljonerna och hur hon nobbade Leonardo DiCaprio.

Therese Johaug har hela tiden fått stå som tvåa bakom Marit Björgen bland de norska skiddamerna. Men bland sponsorerna är 25-åringen stekhet.

Miljonavtal av ren slump

Sedan VM-guldet på tremilen 2011 har hon fördubblat sin förmögenhet från 7,6 miljoner kronor 2011 till 13,3 miljoner 2013. Till viss del av en ren slump.

42-årige Peter Fier kom hem från en skidtur när han slog sig ner i soffan och råkade se upplösningen på VM-loppet för två år sedan. Fier fastnade direkt för norskans segerleende och bestämde sig omgående för att Johaug var ett perfekt affischnamn för hans flygbolag Mapjet.

Enligt norska TV2 får Johaug sedan dess två miljoner per år bara för att låna ut sitt ansikte till flygbolagets hemsida.

Men samtidigt som många av hennes konkurrenter söker med ljus och lykta efter sponsorer tvingas Johaug nu fäkta bort dem.

”Blev träning istället”

Förra året nobbade norskan ett lukrativt miljonavtal med en känd energidryckstillverkare och nu avslöjar hon för Dagbladet att ett ännu mer känt ansikte också fått nej.

– Jag var inbjuden att inviga en ny Tag Heuer-butik i Paris tillsammans med Leonardo DiCaprio. Men det blev träning istället, säger Johaug till Dagbladet.

För VG har norskan tidigare också bestämt slagit fast var hennes prioritering ligger.

– Pengar är inte allt. Det viktigaste för mig är att lyckas på skidorna. Jag är ju längdåkare, säger Johaug.

ARTIKELN HANDLAR OM