Fyndet som kan förklara kraschen: En Ipad

avMattias Karlsson

Publicerad:
Uppdaterad:

En stor utredning pågår om vad som hände när helikoptern med Kobe Bryant kraschade.

Det som saknas är svarta lådan, en inspelning av pilotens kommunikation och inspelningen av flygdata.

En upphittad Ipad kan nu hjälpa polisen att lösa gåtan.

En amerikansk haverikommission och polismyndigheten FBI utreder vad som hände när helikoptern med Kobe Bryant störtade i söndags.

Helikoptern steg 230 meter under 36 sekunder för att undvika höjderna i terrängen, men mystiskt och plötsligt tappade den höjd.

Helikoptern tappade 100 meter i höjd på 14 sekunder, i en hastighet av 286 kilometer i timmen slog den i en bergig sluttning utanför Los Angeles i Kalifornien.

Alla nio personer dog, inklusive basketstjärnan Kobe Bryant, 41, dottern Gianna, 13, och piloten Ara Zobayan, 50.

Ipad räddad

I den omfattande utredningen undersöks bland annat pilotens bakgrund, servicehistoriken på helikoptern och dimman på den aktuella platsen som snabbt kan vilseleda piloter.

Enligt Los Angeles Times har utredarna nu hittat och räddat en Ipad med installerade och använda ForeFlight, en app som piloter använder för att registrera flygrutter och väderförhållanden.

Ara Zobayan ska ha varit licenserad helikopterpilot sedan 2001 och uppges ha jobbat åt det aktuella företaget i tio år, haft fler än 8 000 flygtimmar, varit deras chefspilot, flugit den aktuella sträckan många gånger och flugit regelbundet åt Kobe Bryant.

Foto: Chris Carlson / TT NYHETSBYRÅN
Kobe Bryant och dottern Gianna, 13.

Helikoptern lyfte från John Wayne Airport i Orange County i södra Los Angeles klockan 09.06 på morgonen lokal tid för att flyga till Camarillo Airport i norra Los Angeles.

Klockan 09.45 kraschade den i närheten av Calabasas.

”Ökänd huvudvärk”

Modellen på helikoptern var av en typ som Kobe Bryant flugit i mycket under åren, en modell som kända personer ofta föredragit för sin bekväma inredning och dokumenterade säkerhet.

Ljudinspelningar har visat att piloten verkar ha valt bort att navigera efter helikopterns navigeringsinstrument.

Någon som inte är ovanligt i Los Angeles där det även molniga dagar oftast går att se de stora huvudvägarna på marken.

– Om man använder instrumenten blir man beroende av kontroller, så hårt trafikerat som luftrummet är över Los Angeles blir man troligen dirigerad runt överallt. I Los Angeles är det en ökänd huvudvärk, säger rutinerade piloten Brian Beker till Los Angeles Times.

”Jobbigt beslut”

Efter en sträcka avvek helikoptern från den normala flygrutten och svängde upp i bergen över Santa Monica där dimman låg tät.

Piloten var orolig nog att be flygledarna hålla koll på dem, polisen hade tagit beslutet att inte flyga sina helikoptrar på grund av det dåliga vädret.

Han kunde ha gett upp på grund av de riskabla förhållandena och landat på flygplatsen Burbank, men enligt tidigare piloten Kurt Deetz kan det vara jobbigt för en pilot att ta det beslutet när det handlar om en vip-kund.

– Jag skulle ha gjort det och ringt en Uber eller i det här fallet hans privata chaufför, men det skulle inte vara lätt. Det är svårt att acceptera att du inte kan fullfölja uppdraget, säger Kurt Deetz.

”Ingen horisont”

Helikoptern svängde ner mot den normala rutten igen, mot Malibu över en stor motorväg – området är mer kuperat med bergiga partier och höjdskillnader, och även där låg dimman tät.

Det verkar som helikoptern ska ha flugit precis ovanför molntopparna.

– Då är det verkligen lätt att bli vilseledd. Du får ingen horisont, säger Brian Beker.

Flygexperten och tidigare piloten William Lawrence säger att helikopterns plötsliga stigning och snabba fall troligen berodde på pilotens plötsliga upptäckt att han var för nära marken.

Förutom att trafikledarna varnade för att helikoptern flög för lågt för att synas på radarn borde utrustningen i helikoptern varnat på hög volym: ”Terräng! Terräng! Terräng!”.

Men varningssystemet uppges gå i gång så ofta av höga byggnader att många piloter därför väljer att stänga av ljudet.

Stort eldklot

Enligt experter verkar piloten ha tappat kontrollen över helikoptern efter sina manövrar.

Jerry Kocharian, 62, stod utanför en kyrka och drack kaffe när han hörde en helikopter som flög ovanligt lågt och verkade ha problem.

– Det lät inte som det ska, och den var riktigt lågt. Jag såg den falla och fräsa, men det var svårt att se eftersom det var så dimmigt. Helikoptern försvann i dimman, sedan var det en smäll och ett stort eldklot. Ingen kan överleva något sådant, säger Jerry Kocharian.

Sällskapet skulle flyga till basketakademin Mamba Academy i Thousand Oaks där barnen skulle spela en match.

Förutom frun Vanessa efterlämnar Kobe Bryant döttrarna Natalia, 17, Bianka, 3, och minstingen Capri, född i juni.

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM