Arrows parkerade

SPORTBLADET

Vi har inte råd att träna

MAGNY COURS

Formel 1 är inte bara glamour och segerchampagne. Fem av de elva VM-teamen hamnar sällan i tv-kamerans fokus och deras förare förekommer knappast i pressen.

De fem teamen är de som efter flera år i cirkusen ännu inte vunnit ett GP-lopp.

Foto: AP
I går fick Arrows stanna i depån, pengarna är slut.

I år har sviktande ekonomi drabbat flera stall. Fyrfaldige världsmästaren Alain Prosts stall gick i konkurs strax före säsongen och för minst två stall, Minardi och Arrows, räcker pengarna troligen inte året ut.

- Vi kämpar för att överleva den här säsongen och hoppas på bättre förutsättningar nästa år, säger Giancarlo Minardi.

Så har det varit inför varje säsong, sedan Minardi 1985 klev in i F1 med sitt team. Det lilla italienska stallet, baserat i anspråkslösa lokaler i Faenza har kämpat i botten av VM-tabellen och nästan bokstavligen i skuggan av F1-giganten Ferrari och dess jätteanläggningar utanför Modena.

- Vi har duktig och ambitiös personal. Men utan fabriksmotorer - kontrakt med en biltillverkare - kommer vi aldrig att kunna vinna, fortsätter Minardi.

Gamla motorer

Medan de lyckligt lottade teamen har fabriksmotorer som inte kostar dem något, tvingas de övriga betala ett par hundra miljoner per säsong för motorer som inte ens är konkurrenskraftiga.

- Vi vet att vi inte är vinnare. Men vi blir lika glada åt en sjätteplats, som toppteamen blir när de vinner.

- Absolut, instämmer teamets bäste förare australiensaren Mark Webber, som debuterade med en sensationell femteplats i säsongstarten.

- För mig som ung och ny i Formel 1, är Minardi ett bra team att lära i. Jag trivs med den familjära stämningen. Men självklart hoppas jag att mina insatser i år ska kunna ge en plats i ett starkare team.

Australiern Paul Stoddart, entreprenör i flygcharterbranschen och stor raceentusiast räddade teamet från konkurs i fjol, köpte in sig och har skaffat fram nya sponsorer, så att man inte längre har F1-cirkusens minsta budget och även kunnat öka personalstyrkan från 100 till 125 anställda.

- Internationella Bilsportförbundet, FIA, skulle kunna göra åtskilligt för att sänka kostnaderna och hjälpa de mindre teamen, säger Stoddart.

Överlevnad gäller det också i högsta grad för Arrowsstallet, som kunde starta i Englands GP för två veckor sedan, först efter att stallchefen Tom Walkinshaw betalat 50 miljoner kronor ur egen fick till Ford Cosworth som levererar motorer till stallet.

Fick bara titta på

Att få fabriksmotorer är främsta prioritet även för Arrows, men för att klara resten av den här säsongen behöver man nya investerare och med friska pengar.

Behovet är så akut att Walkinshaw lät sina båda ekipage stå över träningen i går inför Frankrikes GP. Stallets försteförare Heinz-Harald Frentzen, VM-trea med Williams för några år sedan, fick sitta i depån och se på tv.

- Inte skoj. Men allt jag kan göra är att försöka anpassa mig, hålla humöret uppe och göra det bästa möjliga av situationen.

Vem är då intresserad av att satsa pengar på team som inte vinner? Ja, till exempel det stora tobaksbolag som står bakom BAR-stallet, där förre världsmästaren Jacques Villeneuve nu kört flera säsonger utan att vinna ett lopp. Stallet har nästan lika stor budget som toppteamen.

- Våra sponsorer vill naturligtvis vinna. Men de vet att det tar flera år att bygga upp ett vinnande team i F1, säger stallchefen Dave Richards.

- Vi måste banta vår budget till nästa år och den stora utmaningen på sikt är att klara omställningen om några år då vi inte får ha tobaksreklam på bilarna.

Hotet om sänkt lön är dock inte det som bekymrar Villeneuve mest. Att inte ha en konkurrenskraftig bil känns tyngre.

- Det är klart att motivationen kan svikta ibland, erkänner kanadensaren.

Märkes-VM

Thomas Lindberg

ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport