Marcus Ericsson i våldsam krasch på F1-träning

SPORTBLADET

Marcus Ericsson tappade kontrollen över sin bil under träningen inför Italiens GP.

Den svenske F1-föraren voltade flera varv och kraschade illa.

– Jag mår fint, men det var en rejäl smäll, säger Ericsson.

Marcus Ericsson skulle precis påbörja sitt första riktiga träningsvarv på det andra träningspasset inför Italiens GP på Monza när hans Sauber plötsligt skar av vänster på startrakan. Han kraschade rakt in i barriären innan den första kurvan och voltade flera varv.

– Jag vet inte vad som hände, ropade svensken över radion.

– Jag är okej.

Träningen avbröts omedelbart efter Ericssons krasch och under några nervösa sekunder var det oklart hur svensken klarat av smällen. Han lämnade sedan resterna av sin bil och gick tillbaka till depån för att undersökas av läkare. De kunde konstatera att han klarat sig utan skador.

– Jag mår fint, men det var en rejäl smäll, hälsar Marcus Ericsson i ett twittermeddelande från teamet.

– Säkerheten i dagens bilar är otrolig. Det är fantastiskt att vi lägger ett sådant fokus på säkerheten. Jag mår bra och hoppas på att vara tillbaka i bilen i morgon. Jag ser fram emot det.

Problem med DRS?

Bakvingen som teamet kör på Monza är helt ny och den testades aldrig på det första träningspasset eftersom det regnade. Den kan ha varit anledningen till olyckan under det andra träningspasset.

Båda Saubers bilar hade problem med den och DRS, Drag Reduction System, som används för att underlätta omkörningar. Varken på Ericssons bil eller hos hans teamkollega Charles Leclerc slöts bakvingen helt i bromszonen till den första chikanen. Leclerc tillbringade en stor del av träningspasset i garaget.

– Precis som man tydligt såg på bilderna var det den reglerbara bakvingen som stannade i öppet läge, säger stallchef Frederic Vasseur till Motorsporttotal.

– Vi hade ett liknande problem på Charles bil, men det var inte lika allvarligt. Därför hämtade vi tillbaka honom till garaget. Han körde vidare när vi hade löst det och ja, vi hade redan insett vilket problem det var.

Svårkörda bilar på Monza

Autodromo Nazionale di Monza utanför Milano är årets snabbaste bana. Bilarna kommer upp i hastigheter över 340 kilometer i timmen och bilen är förhållandevis svårkörd.

– Man kör bilarna med väldigt lågt downforce vilket gör dem otroligt svårkörda och sedan går det vansinnigt fort rakt fram, sa Marcus Ericsson till Sportbladet när han beskrev banan inför Italien GP.

– Det gäller att vara precis i sina bromspunkter, bromsar du en sekund försent kan du låsa upp däcken och missa chikanen.

Ericssons bil var så svårt demolerad efter olyckan att han inte kunde köra mer under det andra träningspasset, teamet måste bygga upp en ny bil till morgondagens kval.

Snabbast under kvalsimuleringarna på det andra träningspasset var Ferraris Sebastian Vettel, före sin teamkollega Kimi Räikkönen (+0.27) och VM-ledaren Lewis Hamilton, Mercedes (+ 0,287).

Foto: Viasat Motor
Lista: Sju snabbaste banorna i formel 1 00:51

Se fler höjdpunkter på viafree.se och matcherna live eller 48 timmar i efterhand på viaplay.se

ARTIKELN HANDLAR OM