Viaplay

Trots satsningen på längdskidor – Nent sämre än SVT

Vinterstudion vann slaget om tv-tittarna under premiärhelgen

Av: 

Cesar Fältskär

SPORTBLADET

Inför årets vintersäsong köpte Nent och Viaplay loss rättigheterna till bland annat världscupen i längdskidor.

I helgen startade deras nya satsning ”Viaplay Vinter” – men tittarsiffrorna talar sitt tydliga språk.

SVT och Vinterstudion är fortfarande före.

– Vinterstudion har en väldig stark relation till folket, säger SVT Sports projektchef Max Bursell.

Sverige har haft en stark start på säsongen i samtliga vintersporter. Frida Karlsson vann bragdartat i finska Ruka mot suveränen Therese Johaug, och Hanna Öberg tog på söndagen sin första världscupseger för säsongen i Östersund.

Men för första gången på länge är inte alla vintersporter samlade på en och samma kanal – SVT.

Inför säsongen köpte Nent Entertainment Group och Viaplay upp rättigheterna till världscupen i bland annat längdskidor och alpint, och i helgen hade satsningen ”Viaplay Vinter” med Peter Jihde och Johanna Ojala premiär.

Men tittarsiffrorna talar sitt tydliga språk – trots avsaknaden av längdskidor har inte tittarna övergett SVT.

SVT före Nent

Under söndagen, då SVT visade skidskyttesprinten från Östersund, var intresset skyhögt.

Totalt 838 000 hushåll såg Vinterstudion i SVT1 under söndagen, och på SVT Play startades 243 000 strömmar på Vinterstudion. Siffrorna kommer från MMS, som mäter och analyserar mediekonsumtion i Skandinavien.

Ytterligare 40 000 strömmar startades i samband med att damernas sprint drog igång strax efter 11.00, vilket gjorde att tittarsiffrorna var uppe över 1,1 miljoner.

– Vinterstudion har en väldig stark relation till folket, med tanke på profilerna som är med. Skidskyttet är ju otroligt starkt, och har ett högt intresse hos publiken, säger SVT Sports projektchef Max Bursell.

Trots att SVT har tappat längdskidorna drar skidskyttarna fortfarande in miljontals tittare.

– Numera är ju skidskyttet minst lika stort som längdskidorna, säger Bursell.

– Framåt december sänder vi även långloppscupen och vissa alpina tävlingar i Österrike, så vi är väldigt nöjda med hur bra det gått hittills.

Viaplay Vinter, med stort fokus på längdskidor, fick en drömstart rent resultatmässigt. På lördagen åkte Frida Karlsson in ett världscupseger i Ruka före suveränen Therese Johaug – men på söndagen fick hon stryk av samma norska.

Nents satsning på vintersport riktar sig främst mot streamingstjänsten Viaplay, men sänds även på linjär tv i TV6. På söndagen var siffrorna sämre än SVT:s.

Som mest tittade 722 000 på damernas världscuptävlingen i Ruka på söndagen via TV6, enligt MMS. Man nådde även en räckvidd på drygt 2,2 miljoner.

– Underhållningen som landslagen bjöd på vittnar om att vinteräventyret tillsammans bara har börjat, säger Jonas Berg, exekutiv producent på Nent.

Till protokollet ska föras att alla hushåll i Sverige inte har tillgång till TV6.

Fotnot: I en tidigare version var siffrorna för Nent lägre och felaktiga.

ANNONS

Har du en dyr bilförsäkring? Jämför och se om du kan få billigare alternativ här.

Extern länk från Compricer

Jämför!


Skidpanelen: Betyg på Viaplay vs SVT


Vinterstudion vann slaget om tv-tittarna under premiärhelgen
Publisert:

LÄS VIDARE

Leifby: Som två strängt kristna föräldrar

ÄMNEN I ARTIKELN

Viaplay

Längdskidor