Pontus Tidemand lyfter i Rally Sweden

Han kör för framtiden i WRC

Foto: VIALATTE Aurelien
Pontus Tidemand lyfter i Rally Sweden

avAnna Andersson

SPORTBLADET

En tuff inledning - men hemmapubliken lyfter Pontus Tidemand.

– Det blir en speciell atmosfär när man känner att man är på sin egen planhalva.

Han fick en tuff start på Rally Sweden, vindrutetorkarna fastnade mitt på rutan och snön lade över framrutan vilket försvårade sikten.

– Jag blev distraherad. När vi sen fick ett tekniskt problem var det mest bara att ta sig igenom de nästa två sträckorna och tillbaka till service, säger han.

Men under eftermiddagen gick det bättre, han och kartläsaren Ola Fløene avancerade från morgonens tolfteplats och ligger nia ungefär en minut och 25 sekunder efter Teemu Suninen som leder Rally Sweden.

– Som tur är har vi inte gjort någon kostsam tabbe, det vi har kämpat med är materiellt. Förutom de uppenbara problemen har vi slitit lite med understyrning så vi måste ta en koll på det ikväll. Vi behöver nog göra några justeringar för att kunna lita på instyrningen i kurvor så det kan gå fortare.

Pontus Tidemand om framtiden i WRC

Han har skrivit ett kontrakt med M-Sport som sträcker sig över två deltävlingar i VM, den första genomfördes i Monte Carlo och den andra är Rally Sweden.

Vad som händer sedan vet han inte.

– Självklart är det viktigt att lyckas, för mig och Ola och alla runtomkring. Man vill alltid göra bra ifrån sig och få resultat, särskilt när man har jobbat så hårt och i synnerhet på hemmaplan med många som hoppas. Sen tänker jag ju givetvis på framtiden, ett bra resultat här skulle ge en skjuts framåt mot resten av säsongen, säger Pontus Tidemand.

– Samtidigt står och faller inte allt på en eller ett par tävlingar. Vi jobbar långsiktigt och bygger hellre upp en stadig grund som håller i längden än att bränna allt på en helg bara för sakens skull.

Hur ser du själv på Rally Sweden och fortsättningen av säsongen?
Ett bra resultat i Rally Sweden skulle som sagt underlätta för fortsättningen, men oavsett har jag en väldigt positiv känsla och även om det är svårt att sia om i det här läget tror jag att vi har ett spännande år att se fram emot.

Samtidigt som Pontus Tidemand kör i den tyngsta klassen imponerar Johan Kristoffersson i WRC2. Världsmästaren i rallycross ligger tvåa i klassen, elva totalt i rallyt. Även i JWRC går det bra för Sverige där Dennis Rådström leder före Tom Kristensson.

Motorlistan - veckans snackisar 15.2 2019

Pole position

Rally Sweden
Det är Sveriges stora motorfest och återigen bjuder tävlingen på rally av högsta klass. Efter den första dagen leder Teemu Suninen, Finland före estländaren Ott Tänak. Pontus Tidemand är nia.

2) Ferrari
I veckan har flera F1-bilar presenterats och Ferrari gör en storsatsning inför 2019. Ökad budget, nyheter på bilen och en ny förare i Charles Leclerc. På måndag startar testerna.
3) Johan Kristoffersson
Han har kört rallycross och han har kört banracing. Nu imponerar han i rally också. Världsmästaren i rallycross ligger tvåa i Rally Sweden i klassen WRC2. Det är enormt imponerande.
4) Felix Rosenqvist
Både han och Marcus Ericsson gjorde bra ifrån sig under testerna till IndyCar, men Felix var faktiskt snabbare än sin teamkollega - den regerande mästaren Scott Dixon.
5) Jari Matti Latvala
Han kör sin 197:e VM-deltävling i rally under Rally Sweden, det är flest av alla i VM-historien. Grattis!
6) Dennis Rådström
Det är dubbelt svenskt i topp av JVM i rally efter den första dagens tävlande i Rally Sweden, Rådström före debutanten Tom Kristensson.

7) Rasmus Lindh
Den svenska talangen fortsätter sin satsning mot Indy Car och har gjort klar med mästarteamet Juncos Racing i Indy Pro 2000.
8) Fernando Alonso
Han ska köra Indy 500 för McLaren och teamet har inlett ett samarbete med Carin. Målet är att vinna loppet - och bli den förste föraren efter Graham Hill som vinner motorsportens trippel, Monaco GP, Le Mans och Indy 500,
9) Oliver Solberg
Petter Solbergs son går i hans fotspår. Tonåringen är klar för det amerikanska rallycrossmästerskapet. Han ska köra för Subaru.
10) TCR-Scandinavia.
STCC blir TCR-Scandinavia och första tävlingen avgörs enligt planen på Ring Knutstorp 3–4 maj.

Motorstopp

Marcus Grönholm
Han gav sig en start i Rally Sweden i 50-årspresent, men tvingades bryta efter en olycka. Både Grönholm och kartläsaren Timo Rautianen klarade sig utan skador.

ARTIKELN HANDLAR OM