Marcus Ericsson vill ha revansch i Monaco

SPORTBLADET

GP2-svensken hoppas
på bättre resultat

Foto: Marcus Ericsson hade det tungt i premiären, nu hoppas han på bättre resultat i Monaco.

Premiären var tung.

Nu hoppas Marcus Ericsson på revansch.

I Monaco.

– Det ska bli hur coolt som helst att få köra där, säger han.

Det svenska hoppet i GP2 hade en tung helg i Barcelona, han hade tekniska problem under både lördagen och söndagen och fick inte med sig några poäng hem.

Även om han kvalade in som åtta.

– Det är klart att det hade kunnat vara bättre, säger han.

Tekniskt strul

– Vi hade allt för mycket tekniska problem, även om jag kände att jag gjorde vad jag kunde.

Men nu är siktet inställt på Monaco där GP2-killarna kör på samma klassiska bana som F1-gänget gör. Den helgen är en av säsongens höjdpunkter:

– Det ska bli riktigt kul att få köra där när det är F1-helg. Det har jag drömt om i hela mitt liv, i alla fall så länge som jag kört banan på TV-spel.

– Jag har aldrig kört där i verkligheten, inte ens med en privatbil.

Vilka förhoppningar och förväntningar har du?

– Monaco är en stor utmaning och dit kan man inte åka med några förväntningar om att ta en massa poäng. Det är en bonus om jag tar med mig någon poäng hem. Det är så mycket som kan hända, det gäller att hålla huvudet kallt, kvala bra och hålla sin position. Dessutom måste man undvika alla murar som finns, säger Marcus.

– Till premiären åkte jag med en förhoppning om poäng, men till Monaco åker jag för att se och lära Alla andra som kört World Series har redan kört bana, men jag har bara testat den i en simulator och på TV-spel.

Och formen?

– Den känns bra. Det ska bli kul, även om det finns flera detaljer att slipa på. Bland annat skulle jag kunna bli lite aggressivare i depåstoppen så jag kommer ner på de tider som Super Novas förare hade förra året.

I Monaco är allt framflyttat en dag, det innebär att kvalet går redan i eftermiddag (torsdag) och att racen körs under fredagen och lördagen. När F1 kör på söndagen har GP2-killarna redan rest hem.

ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport

GP2