Vapnet bakom Dakarsuccén

avAnna Andersson

Publicerad:

Al Attiyah en sträcka från seger – tack vare lerduvor

Han är en av världens bästa skyttar.

På väg mot ännu en ­seger i Dakarrallyt

– Allt fungerar till 100 procent i år, säger han.

Nasser Al Attiyah är en av Qatars mest kända idrottsmän. Han tävlar i rally-VM, han är framgångsrik i Dakarrallyt och han är en av världens främsta skyttar. Han har tävlat i fem olympiska spel och han vann en medalj i skeet under OS i London 2012.

Det är den kombinationen som gjort honom stark:

– Han har lärt sig lita på det han ser och det han känner, det är direkt action. Han störs inte av omgivningen och han lever i sin bubbla, säger kart­läsaren Tina Thörner som delade bil med Al Attiyah under två år.

”Var hetsig i början”

Då var han i början av sin karriär inom maratonrallyn och han var långt ifrån så lugn och organiserad som i dag.

– På den tiden var han mycket hetsigare, körde på allt och gasade hela tiden. Jag fick säga till honom att lugna ner sig, läsa av naturen så att vi kunde välja när vi skulle attackera och när vi tjänade på att ta det lugnt, säger Tina Thörner till Sportbladet.

Vann 2011

– Det är nyckeln till ett rally som Dakar, ibland kan du trycka på, men ibland måste du köra långsamt som en gubbe i hatt för att behärska omgivningen. Det har han lärt sig och den kombinationen är vinnande.

Al Attiyah vann Dakarrallyt 2011 och har haft greppet om årets otroligt tuffa Dakarrally ända sedan starten i Buenos Aires för ungefär två veckor sedan.

– Han åker otroligt mycket bil, mest av alla i både rally och rally raid. Han tränar hårt, skaffar sig mycket erfarenheter eftersom han kör i rally-VM också och det gör att han håller alla celler alerta. Det gör honom framgångsrik, säger Thörner som fortfarande träffar sin före detta chaufför ett par gånger om året.

– Han har alltid fokus och kan stänga av omvärlden. Han har sin egen skalle, är både ödmjuk och knallhård på samma gång.

Själv hävdar Nasser Al Attiyah, precis som Thörner, att det är balansen som avgör i Dakarrallyt. Snabbast är inte alltid bäst.

Leder med 35 minuter

– Det handlar om att balansera farten rätt utan att ta för många risker. Det avgör hela tävlingen, ­säger han till redbull.com.

– Du måste tänka på hela racet, samtidigt som det är en sprinttävling. 2010 förlorade jag hela tävlingen med två små minuter till Carlos Sainz.

I år leder han Dakarrallyt med ungefär 35 minuter när en enda specialsträcka återstår.

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport