Biogasteamet vill ha revansch i STCC

avJohanna Mörtberg

Publicerad:
Uppdaterad:

Målet är att stå på pallen i fajten om mästerskapet

Foto: biogas.se
Så här ser årets upplaga av biogasteamets bilar ut.

I fjol fick biogasteamet finna sig i blygsamma placeringar i STCC-serien. Mästerskapsvinnaren Fredrik Ekblom blev inte bättre än trettonde man till slut och stallet hade en tung debutsäsong.

I år har Tommy Kristoffersson tagit över teamet och nya vindar blåser.

Hoppet är att man i år ska vara med och slåss om pallplatserna.

Foto: biogas.se
Fredrik Ekblom, teamchef Tommy Kristoffersson och Patrik Olsson vill slåss om segern i STCC.

I fjol var Volkswagens biogasbilar en stor snackis, nyfikenheten och förväntningarna var höga, men när det väl kom till kritan kunde E-on-teamet inte utmana toppstallen i STCC.

Det var en tuff och ovan sits för Fredrik Ekblom som är van att slåss om segern.

– Jag visste ju att det skulle bli ett tufft år i fjol, det är ingen som kan komma med en ny bil och vara konkurrenskraftig från dag ett, så jag var förberedd. Men det blev värre än jag trott, det var inte lätt att komma till banan och veta att vi inte hade chans att vinna och att det var svårt för oss att nå bra placeringar av egen kraft, säger han till Sportbladet.

Kristoffersson ny teamchef

I år har Tommy Kristoffersson tagit över stallet och nu är målet att komma på pallen i mästerskapet.

Bilarna är uppdaterade och Fredrik Ekblom är positiv.

– Vi har ett läroår bakom oss, i fjol hade vi inte den farten vi önskade, men nu har vi fått fram en konkurrenskraftig bil. Jag har provat den lite på testbana och det känns lovande. Det brinner i min racingsjäl av revanschlust, säger han.

Bland uppdateringarna märks ny hjulupphängning, ny växellåda, nya stötdämpare och nya bromsar, förfinad motorelektronik och ett modifierat chassi.

Lagom till stadsracet i Göteborg den 4-5 juni hoppas stallet också ha helt nya bilar.

– De är anpassade till nya Super 2000-reglementet och vi hoppas ha dem klara till deltävlingen i Göteborg, förklarar Tommy Kristoffersson i ett pressmeddelande.

Den bilen kommer också att vara anpassad för STCC, den uppdaterade bil som man än jobbar med just nu är egentligen mer gjord för långlopp, förklarar Fredrik Ekblom.

– I STCC är det mycket kontakt mellan bilarna, det är tät racing och den nya bil vi får till Göteborg ska vara bättre anpassad för det, säger han.

Volvo är favoriter

Biogasteamet fortsätter att slå ur underläge, medan Volvoteamet får finna sig att vara favoriter.

– Volvo har ett starkt team med väldigt duktiga förare. Sedan kommer ju BMW-teamen. Men det finns ett gäng som lurar i vassen, Johan Stureson, Andreas Ebbesson som kör BMW och Chevroletföraren Viktor Hallrup kan alla överraska, säger Fredrik Ekblom.

Det hoppas han naturligtvis också att Volkswagenstallet kan göra.

– Jag hoppas att det är slut på ”se och lära” nu. Mitt mål är att vi ska vara ett av teamen som kan vinna mästerskapet när säsongen närmar sig slutet, säger Fredrik Ekblom.

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport

STCC