F1-legendaren tävlar i Sverige

SPORTBLADET

Åtalades för Ronnies död – i år kör Patrese på Anderstorp

Ännu en legendar kommer tillbaka till Anderstorp.

Förra gången stod Riccardo Patrese på prispallen med Ronnie Peterson.

Därefter åtalades han för att ha orsakat svenskens död.

– Det var en väldigt tuff tid, säger Patrese i en exklusiv intervju.

Sportbladet kan i?dag avslöja nästa stjärna som ställer upp i Race of Legends. Riccardo Patrese är den senaste legendaren som skrivit på för tävlingen i Anderstorp senare i år.

Han är den förare som har kört näst flest F1-lopp i historien.

– Det ska bli roligt, det är för ett välgörande ändamål, det är kul att köra snabba bilar och det är många kompisar som kommer, ­säger han till Sportbladet.

– Självklart vill man vinna, men det är flera förare som fortfarande är aktiva och det är inte jag. För mig blir det svårt men jag ska försöka göra ett bra motstånd.

Åtalades

Senast Riccardo Patrese körde på Anderstorp var i juni 1978, då var han tvåa bakom Niki Lauda, som var regerande världsmästare, men före Ronnie Peterson.

– Det var fantastiskt, jag tog min första pallplacering där och det var härligt att stå på pallen med Niki och Ronnie, säger han.

Senare samma år, den 10 september, kraschade Ronnie Peterson på Monza och han avled ­dagen därpå. Det är en av de svartaste dagarna inom svensk motorsports historia.

Riccardo Patrese ansågs av många ha orsakat olyckan, han stängdes av från den efterföljande tävlingen och flera förare anklagade honom för olyckan.

Sedan åtalades han även för dråp.

– Jag fick enormt stora problem efter den olyckan, även om jag faktiskt frikändes. Hela processen tog tre år och även om jag hela ­tiden visste att jag inte hade någon skuld så var det tufft, berättar han för Sportbladet.

– Ronnies död var en stor chock för mig personligen, jag var 23-24 år och ny i F1 och det var många äldre rutinerade förare som var elaka. Men aldrig Ronnie, han var snäll och omtänksam. Hans död var en stor förlust för oss alla.

Hur upplevde du olyckan och tiden efter?

– Det var en enorm press på mig, men jag fick stöd av att jag visste att jag var oskyldig. I Italien var det uppmärksammat och med jämna mellanrum kom det upp nya grejer kring detta och det var tufft. Men eftersom jag visste att det inte var mitt fel, jag låg två bilar framför och kunde inte påverka det som hände mellan Peterson och James Hunt, så var jag ändå ganska lugn i själen.

”Öppen säsong”

Efter flera år som F1-expert följer han numera sporten framför TV:n och han imponeras av Red Bull som dominerat kvalen och nu även leder VM.

– Det är en öppen säsong med fyra bra team, Red Bull, McLaren, Ferrari och Mercedes, men även Robert Kubica, Renault är bra. ­Däremot kommer han inte vara med och slåss om VM-titeln, säger Riccardo Patrese.

– Red Bull har en fördel, deras bil verkar fungera bra.

Ändå tycks de ha haft vissa problem med tillförlitligheten, eller hur ser du på Sebastian Vettels säsong?

– Sett till sista racet så är tillförlitligheten inget problem och jag har ju själv kört med bilar som Adrian Newey designat och de kan vara lite bråkiga i början. Så var det under min tid i Williams 1991–1992, i början var tillförlitligheten lite tveksam men samma fel uppstod aldrig två gånger. Sedan vann vi allt. För Red Bull är det ­bara små problem och när de får ordning på det så kommer de att vara väldigt svårslagna. Även om de andra teamen också jobbar bra.

Vad säger du om din gamla teamkompis, Michael Schumachers, comeback?

– Han hade lite otur i början och han har inte den bästa bilen. Han vill köra för att han har roligt, och älskar det. Dessutom är han väldigt tysk och det är viktigt att köra för ett tyskt team. Det är en utmaning, han vill vinna VM. Det gör han inte i år men han har potential att göra det i framtiden.

ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport