Falks OS-start kan vara hotad

Av: Patrik Brenning, Petra Thorén

Publicerad:
Uppdaterad:

Nytt bakslag för guldhoppet

MOUNT WASHINGTON. Det finns en risk att Hanna Falk missar OS.

Enligt SOK:läkaren Klas Östberg är det inte klart till 100 procent att muskelskadan hinner ge med sig.

– Vi gör nästa avstämning på torsdag, säger han till Sportbladet.

Hanna Falk.
Foto: FOTO: SCANPIX
Hanna Falk.

Hanna Falk får inte träna skidor förrän tidigast på torsdag.

Det innebär att muskelskadan i vänster ljumske hindrat sprintstjärnan från att träna skidor i sex dagar inför OS.

– Den bedömning som vi gjort är att hon ska köra alternativ träning i tre dagar. Hon ska belasta hårt, men utan att det känns i ljumsken. Det finns en risk att muskelkänningen förvärras om hon åker skidor nu, säger Klas Östberg.

Vågar inte

Hanna Falk kommer nu att åka en dag tidigare än planerat till Whistler, på torsdag. Hon kommer då att undersökas av Klas Östberg igen.

I lördags sa skidlandslagets läkare Magnus Dyborn att Hannas chanser till att stå på startlinjen i Whistler var 100 procent. Det vågar inte Klas Östberg skriva under på:

– Nej, det kan jag inte säga. Men det är dumt att spekulera.

Ser ni någon anledning att göra en magnetröntgen för att se om det är en blödning eller bristning?

- En inflammation kan orsakas av många saker, men rehabiliteringen i detta läge är samma oavsett. Vi har möjlighet att göra en MR i Whistler om det behövs, säger Klas Östberg.

Tränade på gymmet

Samtidigt som de andra skidåkarna gav sig ut i spåren stannade Hanna Falk inne i OS-byn för att köra rehab-träning på gymmet.

– Hon kan köra intervallträning på roddmaskin och cykel. Så hon håller ändå igång cirkulationen, säger förbundsskapten Joakim Abrahamsson.

Är du orolig?

– Orolig? Det är aldrig bra att ha en individ skada en vecka innan man går in i hetluften.

”Tappar känslan för snön”

Falk kommer att fortsätta med hård alternativ träning men får inte köra några skidpass de närmaste dagarna.

– Det som Hanna tappar är känslan för snön, lite snabbhetspass och formpressande träning.

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN