”Inga skydd hade räddat Simoncelli”

avAnna Andersson

SPORTBLADET

Experten om den tragiska dödsolyckan

1 av 2 | Foto: AFP
Hyllas i helgen Marco Simoncellis pappa önskar sig ingen tyst minut för sonen – han vill ha motorvrål.

Hade bättre en bättre utrustning kunnat rädda Marco Simoncelli?

– Nej, han hade inte en chans. Det spelar ingen roll vilka skydd han hade haft, han hade ändå aldrig överlevt, säger Johan Stigefelt.

I helgen hyllas den omkomne superstjärnan.

Det har snart gått två veckor sedan motoGP-föraren Marco Simoncelli förlorade livet under en tävling i Malaysia. Han tappade kontrollen över sin cykel och blev påkörd av Colin Edwards och Valentino Rossi.

Han fick skador på bröstet, på ryggen och han bröt nacken.

– Edwards körde i 110 km/timmen när han körde på Simoncelli, sedan kom Rossi och som jag ser det så tog hans gaffelben tag i undersidan på Marcos hjälm och remmen slets av. Då slets den av och han bröt nacken, säger Johan Stigefelt som själv kört roadracing-VM och som är expert på Viasat.

– Det var nog meningen att det skulle hända.

Fem kilo skydd

MotoGp har inte haft någon dödsolycka sedan 2003 och säkerheten har blivit enormt mycket bättre de senaste åren. Avåkningszonerna har förbättrats, skydden har förbättrats och skyddsutrustningen har de senaste 30 åren ökat från 900 gram till fem kilo i vikt.

– Det stora problemet är att skydda nacken, roadracingförare ligger ner och måste kunna röra sig. Där finns ingen bra lösning, inte än, säger Johan Stigefelt.

– Det är svårt att göra det så mycket säkrare. Vi kör MC och inte formel 1, de sitter fastspända i en cockpit det gör inte vi. Man är medveten om riskerna, men man tänker inte på dem hela tiden. Det går inte.

”Hoppas alla drar på”

Simoncelli höll ju kvar i styret när han tappade kontrollen, hade han inte gjort det hade han aldrig gått kommit tillbaka in på banan och då hade han aldrig blivit påkörd. Kanske är det så att däcken är för bra, att det hade varit bättre om cykeln släppt och han kanat av.

I helgen körs säsongsfinalen och den kommer att vara i Marco Simoncellis ära. Hans cykel är uppbyggd i Gresinis box, flera förare kommer att köra med speciella hyllningshjälmar, svarta armbindlar och ett par förare ska använda nummer 58 på olika sätt. Dessutom ska alla förare hylla Super Sic inför loppet.

– Jag vill inte ha en tyst minut, säger Marco Simoncellis pappa Paolo.

– Jag hoppas att alla förare MotoGP, moto2 och 125 cc drar på sina motorer för fullt.

ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport