Leclerc om hemmaracet i Monaco: ”Galet”

SPORTBLADET

BARCELONA. Det var varken julafton eller födelsedagen som var favoriten.
Som barn längtade Charles Leclerc efter en annan högtid.

Monacos Grand Prix.

– Så länge jag kan minnas har jag drömt om att få köra det.

Det går inte att ta miste på glädjen och förväntan när han pratar om Monacos GP: Ögonen lyser, samtidigt som han pratar snabbt och glatt om helgens F1-lopp.

Hans egen debut i Monacos GP.

Ett lopp som han har drömt om att köra så länge han kan minnas.

– Jag bor precis intill banan, men kan inte se den, säger Charles Leclerc.

Monaco är galet

Marcus Ericssons teamkollega är den tredje monegasken i F1-historien som får chansen att köra det klassiska loppet och han kommer från två tävlingshelger där han överraskande har tagit VM-poäng. I Baku och i Barcelona.

Foto: Joe Portlock / LAT

– Monaco ser inte ut att vara någon enkel bana för oss, det är hög downforce och jag vet att vi har problem med det. Samtidigt trodde jag att det skulle vara svårt för oss i Baku och Barcelona också. Jag älskar jag att köra på stadsbanor, så jag hoppas på ett bra resultat. Kvalet kommer att vara nyckeln eftersom det är omöjligt att köra om. Det var svårt i Barcelona, men i Monaco är det tio gånger värre.

Vad betyder Monacos GP för dig?

– Det kommer att vara galet. Jag har sett varje lopp sedan jag föddes och så länge jag kan minnas har jag drömt om att få köra det. Förra året fick jag chansen i Formula 2, men det gick inte så bra. Nu är det F1 och det finns inget större. Det känns fantasiskt och räknar med en enorm känslostorm när jag sitter i bilen.

Skolbuss över F1-banan

Den 3,3 kilometer och 19 kurvor långa banan är hans bakgård. Där har han vuxit upp och där känner han varenda sten. Ändå måste han lära sig allt en gång till inför helgens race.

– Jag åkte skolbussen över banan varje morgon, jag har promenerat eller cyklat den med mina vänner, men när det kommer till en racerbil är det en helt annan sak, säger 22-årige Leclerc till Sportbladet.

– Det kan vara svårt för en utomstående att förstå, men när du kör i 300 km/timmen och dessutom slickar marken ser du plötsligt kurvorna på ett helt annat sätt, inte alls som från bussfönstret. När jag körde Formula 2 förra året upptäckte jag banan på ett nytt sätt, det var inte alls så som jag trodde att jag kände banan. Visst hade jag koll på var kurvorna var, var de bästa restaurangerna finns men det hjälpte mig inte det minsta i racerbilen. Även om jag gått där i hela mitt liv så fick jag ingen fördel. Jag kan inte säga att jag känner den utan jag har behövt hitta helt nya referenspunkter, på en betydligt lägre nivå än vad jag gjorde när jag åkte till skolan.

En dröm går i uppfyllelse

I Formula 2 2017 startade han från pole position, men tappade segern sedan han fått problem med ett hjul. I det andra startade han längst bak - och kraschade. Trots resultatet fick han mersmak.

– Min favorit kommer efter tunneln, partiet fram till bassängen, det är snabba och tekniska sektioner och de förlåter inga misstag. Murarna är extremt nära, du ser inget annat. Det är den mest underhållande delen av banan, säger Charles Leclerc.

– Det är en dröm som går i uppfyllelse.

Guiden till F1 2018 - alla tider, datum och lopp.

1 av 2 | Foto: Sutton Images

Se fler höjdpunkter på viafree.se och matcherna live eller 48 timmar i efterhand på viaplay.se

ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport

Formel 1

Sauber F1