Motorsport

”Ärligt talat är situationen grotesk”

Av: 

Anna Andersson

Anna Andersson

SPORTBLADET

Hetsbantade – då lades han in på sjukhus: ’Var väldigt svag’

Förarna bantar för att köra snabbare.

Nu har hetsen skördat sitt första offer – en förare har tvingats uppsöka sjukhus.

– Situationen är grotesk, säger Jean-Eric Vergne.

Inför säsongen höjdes minstavikten för bil och förare inom F1, men eftersom man samtidigt bytte till motorenheter och växellådor som är betydligt tyngre så äter de upp viktökningen.

 Varje kilo över minstavikten påverkar varvtiden negativt, det gör att stallen jagar extra kilon och förarna måste banta.

– Ju mindre man väger, ju bättre är det, säger 180 cm Marcus Ericsson som vägde 68 kg inför s­äsongen.

Hans teamkollega Kamui Kobayashi är minst åtta ­kilo lättare.

– Det handlar om fyra ­tiondelar per varv, det är ett enormt handikapp på ett kval.

Kroppen orkade inte

Samma problem har Toro Rossos Jean-Eric Vergne som vägde 70 kg till sina 182 cm inför säsongen. Fransmannens nya teamkollega, 19-årige Daniil Kyijat, är ­bara en centimeter kortare men han väger sex kilo mindre. Viktskillnaden mellan dem tvingade fransmannen till en mycket sträng diet under vintern.

– Jämfört med min teamkollega förlorar jag fyra ­tiondelar per varv och jag höll en så strikt diet att kroppen inte klarade av det, berättar fransmannen för tyska journalister.

– Mellan tävlingarna i Australien och Malaysia lades jag in på sjukhus eftersom jag hade vätskebrist samt saknade viktiga vitaminer och mineraler. Jag var väldigt, väldigt svag.

Tagit bort vattnet

Det pratas om att förare inte äter och dricker inför kvalen för att minska vikten i bilen och Saubers Adrian Sutil har tagit bort sin vattenflaska ur bilen för att spara ett kilo.

– Ärligt talat är situationen grotesk, säger Vergne som bröt efter åtta varv i går och som nu har brutit två av tre lopp.

– Det är enormt svårt att köra en F1-bil och vi behöver alla krafter och alla kunskaper vi har. Att vara tvungen att banta är inte bra. Kroppen har också gränser och till slut vill den inte mer.

Förarna har försökt att hitta en gemensam lösning, men det finns flera olika åsikter.

– Vi är inte överens än, ­säger Jean-Eric Vergne.

– De lättare förarna vill gärna behålla den fördel de har nu.

Annas toppar och floppar i Bahrain

TOPPAR

Silverpilen

Duellen mellan jagande Nico­ Rosberg och ledande Lewis ­Hamilton var fantastisk. Den gav mig tron på sporten till­baka. Äntligen.

Force india

För första gången sedan 2009 står en Force India på prispallen. Sergio Perez var tvåa. Nico Hülkenberg var femma – och han är trea

i VM efter Rosberg och Hamilton.

Daniel Ricciardio

Startade som 13:e man – var fyra i mål. Körde dessutom snyggt och fräckt om sin teamkollega, den fyrfaldige världsmästaren Sebastian Vettel, ett par varv före målflagg.

FLOPPAR

Ferrari

Fernando Alonso var nia, Kimi Räikkönen tia. Det krävs mer av två världsmästare och mer av Ferrari.

Pastor Maldonado

Esteban Gutierrez var inne i kurvan med sin Sauber. Då torpederades han av Maldondos Lotus. Gutierrez flippade upp i luften och snurrade minst ett varv innan han landade på hjulen. Han hade tur som inte blev skadad. Maldonado fick två rejäla straff.

Sebastien Vettel

Omkörd av teamkollegorna, frånåkt av Mercedes. De senaste årens dominant har det tungt nu.

ANNONS EXTERN LÄNK

Munskydd, solskydd och antikroppstest - klicka hem allt inför sommaren här.

MEDS

Publisert:

Aftonbladet

/

Sportbladet

/

Motorsport

ÄMNEN I ARTIKELN

Motorsport

Formel 1