Svensk racerförare satsar på EM-titeln

avAnna Andersson

Publicerad:
Uppdaterad:

”Det enda jag har kvar att vinna”

1 av 3

Han har vunnit Masters och han har vunnit det inofficiella VM.

Men det finns en titel som Felix Rosenqvist saknar.

Den vill han vinna i år:

– EM-titeln är det enda jag har kvar att vinna i Formel 3, säger han.

Den 23-årige svensken imponerade otroligt mycket när han blev historisk och vann det prestigefyllda stadsloppet i Macau 2014 och han vann även det klassiska stadsloppet i Pau, men annars var säsongen en missräkning. Han hade hoppats på att vinna EM i formel 3, en titel som han var väldigt nära 2013, men varken han eller bilen hittade den formen under en hel säsong.

Därför gör han ett nytt försök i år, tillsammans med Prema Powerteam som vunnit samtliga titlar sedan 2011.

– Jag är väldigt glad över den här möjligheten, och ser detta som början på en ny fas i min karriär, säger Felix Rosenqvist.

Tydligt mål

Målet är tydligt när han kör för det stall som vunnit mer än hälften av EM-loppen sedan serien startade om i sin nuvarande form 2012.

– Prema har satt tempot sedan jag började tävla i Formel 3. De har vunnit varenda titel sedan 2011, och efter att ha besökt deras lokaler i Italien förstår jag nu äntligen varför. De rör sig på en helt egen nivå, och det känns enormt spännande att få representera dem under en period då F3-EM är starkare än kanske någonsin förut, säger Rosenqvist.

– EM-titeln är det enda jag har kvar att vinna i Formel 3, så jag går in i den här säsongen med ett väldigt tydligt mål.

Motiverad

Efter förra säsongen gjorde han ett test för Mercedes DTM-stall, men utan att övertyga och därför stannar han inom formelracingen.

Du sa i vintras att du inte tänkte köra F3 ett år till. Varför har du ändrat dig?

– Jag sa att jag aldrig ville köra det igen, men det känns som en nysatsning och stallet går för att vinna. Jag har kört för samma stall i fyra år och här känner jag att jag kan utveckla mig.

Som du ser det, är det ännu ett steg mot F1?

– Ja, detta har redan öppnat många dörrar, stallet har också sina planer för framtiden. När folk ser det på papper kanske de säger att det är samma sak igen för mig, men jag känner att det är ett steg till. Stallet är otroligt proffsigt. har mer budget och samarbetar både med Mercedes och Ferrari. Tidigare har det mesta vilat på min talang, men nu känner jag att stallet kan utveckla mig också. I detta samarbete är vi båda vinnare.

I EM till skillnad från DTM får du poäng som kan ge dig FIA:s superlicens för F1. Har det någon betydelse för ditt val?

– Helt klart är det en serie du får många bra poäng i som är viktiga i framtiden, den är jämn och det är många bra förare i den. Det är flera som kört EM som sedan tar sig vidare till en F1-miljö. Men jag tror att jag har så många poäng att jag skulle kunna få en sådan superlicens redan nu faktiskt.

Lill-Lövis övertygad

Bakom valet att köra ett år till i F3 står även den tidigare F1-föraren Stefan Johansson som hjälper Rosenqvist med hans karriär.

– Felix har haft en rad olika erbjudanden att överväga den här vintern, inklusive flera i andra stora formelbilsmästerskap, säger ”Lill-Lövis” .

– Långsiktigt är jag dock övertygad om att detta är den rätta vägen framåt. Han kommer att köra mycket bil i år, han kommer att tävla för det bästa teamet i den troligen allra mest populära serien under Formel 1, och han kommer att stärka sina band till Mercedes. Det är ett väldigt positivt upplägg som ligger i linje med Felix ambitioner både nu och för framtiden.

Säsongen startar på Silverstone i Storbritannien den 10 april.

Följ Sportbladet Motor på Facebook

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM

Formel 3

Formel 1

Motorsport