Formel 1-VM 2016

”Jag förlorar fyra kilo i vikt under loppet”

Av: 

Anna Andersson

SPORTBLADET

Singapores GP - två timmars långt helvete för förarna

Nico Rosberg.

Foto: TT

För fansen är Singapores GP årets häftigaste upplevelse.

För förarna och bilarna är det ett två timmar långt helvete.

– Jag förlorar upp till fyra kilo i vikt under det loppet, säger Nico Rosberg.

– Det är fruktansvärt tufft.

Singapores F1-lopp infördes 2008 som det första nattloppet i VM och den gången slutade det med svarta rubriker. Inför för att loppet genomfördes när solen gått ner utan för att Renault beordrade sin förre Nelson Piquet jr att krocka bilen så att hans teamkollega Fernando Alonso som startade långt bak skulle kunna dra fördel av att säkerhetsbilen kom ut på banan och vinna loppet. Planen fungerade, men avslöjades och stallchefen Flavio Briatore stängdes av från F1.

Sedan dess har loppet på Marina Bay Circuit växt till en av årets stora höjdpunkter. Det krävs 108 kilometer strömkablar, 1 600 strålkastare och 3 000 lux för att förarna ska ha en möjlighet att köra F1 på gatorna i Singapore när solen har gått ner. Det gör att banan är fyra gånger så upplyst som en fotbollsarena och det krävs mer än tre miljoner watt för att genomföra ett race.

– Det är en fantastisk kuliss för fansen, det är alltid ett speciellt race och jag tycker verkligen om det, säger svenske Sauberföraren Marcus Ericsson som startar från ruta 16.

– Jag gillar verkligen att racet körs i strålkastarnas sken, det ger oss en underbar atmosfär och det är absolut en av säsongens höjdpunkter.

Lägger sig vid fem

Samtidigt är det också en enormt tuff fysisk utmaning för förarna. För att kunna prestera på kvällstid lever de som om de var i Europa, och behåller dygnsrytmen som om loppet skulle starta klockan 14.00 - även om klockan är 20.00 lokal tid.

– Jag går och lägger mig vid fem på morgonen lokal tid och går upp vid klockan 14.00. Jag äter frukost när andra äter en sen lunch. Det är en rätt märklig känsla, säger VM-tvåan Nico Rosberg till Sport Bild.

Loppet i sig handlar om en lite mer än fem km lång stadsbana med 23 kurvor. Det är den bana under året som har flest kurvor, svängarna går i varandra och den längsta raksträckan är bara 670 meter. Lägg där till en lufttemperatur som är över 30 grader och en luftfuktighet på över 80 procent.

- Det är definitivt årets tuffaste lopp. Det är säkerligen samma temperatur och luftfuktighet som i Malaysia, men eftersom det är en stadsbana så finns det inga ställen där du som förare kan andas ut och det gör det väldigt krävande, säger Marcus Ericsson som var elva förra året.

Tappar fyra kg

Förutsättningarna gör att det inte bara är motorn och bromsarna som kräver extra luft, förare som Nico Rosberg och Sebastian Vettel har även en speciell hjälm som har sex hål där luften strömmar igenom. Detta gör man både för förarens skull och även för att förbättra aerodynamiken.

– Vi kör i nästan två timmar, jag svettas så mycket att jag tappar upp till fyra kilo och då är läget rätt kritiskt, säger Rosberg som startar i pole position.

- Det påverkar verkligen koncentrationen och under den sista delen av loppet måste man verkligen bita ihop för att ta sig i mål.

Han kör sitt 200:e F1-lopp i eftermiddag, men har aldrig vunnit Singapores GP.

Det är det bara tre förare som har gjort - Fernando Alonso, Lewis Hamilton och Sebastian Vettel.

ANNONS EXTERN LÄNK

Jämför lån med Advisa - låna pengar enkelt och sänk din ränta.

Advisa

Publisert:

LÄS VIDARE

Ericsson har 300 milj skäl att ta två poäng

ÄMNEN I ARTIKELN

Formel 1-VM 2016

Nico Rosberg

Marcus Ericsson

Sebastian Vettel

Fernando Alonso

Lewis Hamilton

Motorsport