Uppdatering ska ge första F1-poängen

Ericsson: ”Förhoppningsvis kan de ta oss framåt”

Foto: ANDREJ ISAKOVIC / AFP
SPORTBLADET

Marcus Ericsson jagar ­poäng.
I morgon ska han lyckas – med hjälp av flera ­nyheter till bilen.
– Förhoppningsvis kan de ta oss framåt, säger han.

Sauber har inte tagit någon poäng i Ungern sedan 2015. Då var det Marcus ­Ericsson som gjorde det, men sedan den hösten har svenskens poängkonto varit tomt.

Inför helgens deltävling i Ungern, den sista innan sommaruppehållet, kommer Sauber med en stor uppdatering av bilen och enligt svenskens team­kollega Pascal Wehrlein ska den kunna göra bilen ett par tiondelar snabbare per varv.

– Det blir spännande att se vad den första delen av vår uppdatering av aerodynamiken ger oss, säger Ericsson.

– Förhoppningsvis kan den föra oss framåt så att vi kan vara med och slåss mitt i fältet.

McLaren straffas

I botten av det ekonomiskt så viktiga konstruktörsmästerskapet slåss Sauber med McLaren-Honda. Än så länge har det schweiziska teamet ett övertag med sina fem poäng jämfört med McLarens två, men det tidigare ­mästarteamet valde att ta rejäla motor­bestraffningar på Silverstone för två veckor sedan för att satsa allt på Ungerns GP.

– På pappret är Ungern där vi har årets bästa chans att ta poäng eftersom ­ban­­an är kort och kurvig, säger Fernando Alonso till motorsportmagazin.
Sauber har också stora förhoppningar inför säsongens elfte deltävling, den nye stallchefen Frédéric Vasseur finns med för första gången och man har med sig flera nyheter när det gäller aerodynamiken, det kompletteras med ett nytt bodywork och ett nytt kylsystem.

Utmaning: Kylningen

I och med att det lär v­ara ungefär 30 grader varmt under Ungerns GP och ­eftersom banan är för­­hållandevis långsam är just kylningen av bilarna en av de absolut största utmaningarna i den här helgen.
Dessutom är Hungar­o­­ring en bana där Saubers fjolårsmotor inte ger teamet ett alltför stort handikapp.

”Vi ska ha chans”

– Budapest, Singapore och Suzuka är de banor där vi ska ha en chans att ta ­poäng, säger Ericsson.

– På de banorna är det ­inte motorn som avgör.
Till nästa F1-deltävling i Belgien, den sista helgen i augusti, räknar Sauber med att nästa uppdatering är klar. Då är det nya golvet färdigt och det ska göra ­bilen närmare en sekund snabbare per varv.