Hamilton: Alltid drömt om att en dag ha ett eget team

Av: Anna Andersson

Publicerad:
Lewis Hamiltons team satsar på lila, hans älsklingsfärg som alltid syns på hans hjälm.
Foto: Extreme E
Lewis Hamiltons team satsar på lila, hans älsklingsfärg som alltid syns på hans hjälm.

Efter sju VM-titlar i Formel 1 tittar Lewis Hamilton vidare.

Han grundar sitt eget team X44 som ska tävla i den nya serien Extreme E - i öknen, på glaciärer och regnskog.

– Jag har alltid drömt om att en dag ha ett eget team, säger han.

Satsningen som drivs av Aljeandro Agag, grundare av elbilsmästerskapet Formula E, ska starta våren 2021. Bland de nio teamen märks Chip Ganassi Racing, Andretti, tyska Abt, samt ett team grundat av Hamilton och ett av hans tidigare kollega Nico Rosberg. Varje team har två förare, en man och en kvinna.

– Jag var nog förste förare att hoppa på den här satsningen, när jag hörde om upplägget så kändes det riktigt bra och när Lewis också sätter sitt namn till mästerskapet så känns det oerhört stort, säger Mikaela Åhlin-Kottulinksy som varit med och utvecklat däcken till Extreme E.

X44 Hamiltons satsning för en bättre miljö

Svenskan, som var första kvinna att vinna ett lopp i STCC, förhandlar med ett team om en styrning i det nya mästerskapet. Ett mästerskap som hon anser har en oerhörd potential.

– Detta handlar inte bara om att åka dit och tävla. Extreme E kommer att vara oerhört viktigt för bilfabrikanterna, där de kan testa delar, batterier och drivlinor i extrema förhållanden. Det handlar om att sprida budskapet, om att minska klimatförändringen och inspirera andra till att förändra sitt beteende. Vi kan alla förändra våra val för att bidra till en bättre framtid, förklarar hon.

Anledningen till att Lewis Hamilton gör en satsning på mästerskapet är ungefär den samma.

– När jag hörde talas om det så hoppade jag på det direkt, det serien står för och det som den kommer att göra är riktigt, riktigt bra, säger Hamilton.

Förra helgen säkrade han sin sjunde VM-titel i Formel 1, därmed tangerade Michael Schumachers rekord och det mesta talar för att han fortsätter där i minst ytterligare en säsong. Satsningen på Extreme E gör han som teamägare, inte som förare. Han gör det för att bidra till en ännu bättre framtid.

– Var och en av oss kan inspirerad och ändra små saker i vår livsstil. Därför anser jag att Extreme E är så viktig, förklarar Lewis Hamilton.

Framtidens motorsport

Mästerskapet är sanktionerat av internationella bilsportförbundet, men det har ingen VM-status. Fem deltävlingar avgörs i extrema förhållanden, en bil körs av ett team, en man och en kvinna. Det jämställda upplägget finns inte i någon annan serie.

– Jag ser detta som framtidens motorsport, säger Mikaela Åhlin-Kottulinksy.

– Det skapar en plattform även för kvinnliga racerförare, där vi får chansen att utvecklas i utmanande miljöer. Det är möjlighet det är är ett glapp mellan kvinnor och män i början, de har ofta mer erfarenheter, men ge oss lite tid bara så kommer vi tjejer att bli bäst.

Foto: Shiv Gohil / Spacesuit Media
Mikaela Åhlin-Kottulinksy har varit med och utvecklat däcken till mästerskapet.

Extreme E - med eldrivna SUVs för klimatet

Så går det till: Formula E:s grundare Aljeandro Agag och den förre föraren Gil de Ferran har grundat serien som är sanktionerad av FIA, det internationella bilsportförbundet. Man tävlar med eldrivna SUV på ställen har som drabbats hårt av klimatförändringarna.

En man och en kvinna tävlar i varje team, varje lopp består av två varv på en bana och varje förare måste köra ett varv. Under lördagen avgörs kvalet, under söndagen semifinaler och final.

Team:

Abt, som tävlar i Formula E och DTM.

HWA, som tävlar i Formula E och DTM.

Nico Rosberg, Exreme Racing.

Andretti United, Andretti tävlar också i IndyCar.

Chip Ganassi Racing, IndyCar och NASCAR

X44, Lewis Hamiltons team.

Techeetah, tävlar i Formel E

Veloce Racing, tävlar i E-sport

QEV, utan erfarenhet av racing.

Förare i Extreme E:

Mattias Ekström, Abt

Sara Price och Kyle Leduc, Chip Ganassi Racing.

Catie Munnings och Timmy Hansen, Andretti United.

Fotnot: De förarna är de enda som är bekräftade.

Tävlingskalender:

20–21 mars, Saudiarabien, Al-`Ula. Desert Prix.

29–30 maj, Senegal, Dakar. Ocean Prix.

28–29 augusti, Grönland, Kangerlussuaq. Arctic Prix.

23–24 oktober, Brasilien, Para. Amazon Prix.

11–12 december, Argentina, Tierra del fuego. Glacier Prix.

Foto: Shiv Gohil / Spacesuit Media
Mikaela Åhlin-Kottulinksy

Annas Motor - veckans snackisar 21 november 2020

Pole position

Lewis Hamilton

Sju VM-titlar, 94 segrar. Återigen har Hamilton levererat - och innan säsongen är över kan han öka antalet GP-vinster ytterligare. Kontraktet då? Enligt stallchef Toto Wolff kommer parterna inte att inleda förhandlingarna innan årets säsong är avslutad den 13 december.

2) Joan Mir

Han vann VM-titeln i motoGP. I helgen slåss sex förare om andraplatsen, det står mellan Franco Morbidelli, Alex Rins, Maverick Vinales, Fabio Quartararo, Andrea Dovizioso och Pol Espargaro.

3) Mick Schumacher

Enligt fler olika källor är han klar för Haas F1 2021, det enda som återstår är att teamet offentliggör honom och Nikita Mazepin, anledningen till att det dröjer är att ryssen inte har klarat sin superlicens än och den krävs för att köra F1. Mazepin måste sluta sämst sjua i F2 för att klara licensen, nu är han sexa när fyra lopp återstår.

4) Isak Gifting

Han avslutade VM-säsongen med ytterligare en pallplats i MX2 vilket lovar gott inför 2021 och om kalendern genomförs som planerat kör VM i Uddevalla den 8 augusti nästa år.

5) Chase Carey

F1:s chef meddelar att sporten arbetar för en kalender med 24 lopp per säsong framöver och där banorna ska rotera så att kalendern blir mer varierad.

6) Mercedes

Flerfaldiga världsmästare i F1 och numera fabriksteam i Formel E. Från och med 2021 ska båda satsningarna för första gången köras från fabriken i Brackley, Storbritannien.

7) Oliver Solberg

Svensken slåss för EM-titeln i rally. Han är tvåa inför säsongsavslutningen avgörs på Kanarieöarna nästa helg. Andreas Mikkelsen, som vann i Ungern senast, kommer till start.

8) Juan Pablo Montoya

Den förre F1-föraren gör comeback, han kör WEC i klassen LMP2 med DragonSpeed 2021.

9) Vadim Tarasenko

Den ryske speedwayföraren gjorde ett viktigt jobb för Masarna när de vann SM-titeln 2020. 2021 tävlar han för Västervik.

10) Romain Grosjean

Det ryktas om att fransmannen som lämnar F1 efter säsongen är på väg till Indycar.

Motorstopp

Rally Dakar

Stjärnorna som Carlos Sainz, Stephane Peterhansel, Nasser Al-Attiyah, Sebastien Loeb, Nani Roma och Giniel de Villiers finns på plats, precis som Ricky Brabec, Toby Price, Matthias Walkner och Sam Sunderland. Samtidigt är startfältet i Saudiarabien, totalt 266 fordon, det minsta på 25 år.

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN