Analysen: Här är bästa F1-teamet

1 av 9 | Foto: Peter Wixtröm
SPORTBLADET

Åtta dagars testande är över.

Försäsongen är slut.

Nu väntar F1 på säsongspremiären i Melbourne den 26 mars, men vem är egentligen bäst?

Sportbladets Anna Andersson har tagit test-tempen på alla teamen.

1) Ferrari (2 förra veckan).

Även om Kimi Räikkönen körde av under den andra testdagen och Sebastian Vettel också har gjort ett besök i gruset har Ferrari kört bra under den avslutande veckan. Räikkönen satte årets snabbaste tid på de supermjuka däcken och var sju tiondelar före närmsta konkurrent med samma gummiblandning. Förarna har legat på snabba och konstanta tider, framför allt har de imponerat med ett lågt däckslitage på den mjuka gummiblandningen. Mercedes Lewis Hamilton hävdar att Ferrari är minst lika snabba som Mercedes, kanske ännu lite kvickare.

2) Mercedes (1).

Valtteri Bottas och Lewis Hamilton trycker på varv efter varv. Bilen är pålitlig, det finns kraft i motorn och alla konkurrenterna ser Mercedes som favorit inför premiären. Samtidigt är inte styrelseordföranden Niki Lauda helt nöjd. Han anser att de senaste uppdateringarna inte har varit så bra som han och teamet hade hoppats på. Bluffar Mercedes, eller går det att besegra de tre senaste årens dominanter?

3)  Williams (10).

Felipe Massa imponerar.

Killen som hade tänkt sig ett liv som F1-pensionär kör snabbt, mycket och imponerar. Det behövs intill nykomlingen Lance Stroll, för även om 18-åringen klarat sig utan att kvadda bilen andra veckan så kommer hans erfarenheter från EM i F3, simulatorer och ett antal F1-tester med äldre bilar som hans pappa finansierat.

4)  Red Bull (3).

Chassit verkar stämma, men hur är det med motorn? Teamet har bytt motor under testet och rådgivaren Helmut Marko har varit tuff mot tillverkaren Renault.
– Vår aerodynamik är jättebra, men vi har inte så mycket kraft i motorn som kan hjälpa oss att köra om.

5)  Force India (7).

Esteban Ocon imponerade med att köra på 1.20 under den tredje testdagen, Sergio Perez höll samma tid under den fjärde. Teamet kör med en motor från Mercedes och om chassit stämmer kommer bilen att vara snabb. En annan faktor som talar för stallet är att däckslitaget betydligt lägre i år och Perez är väldigt duktig på att hantera den biten.

6)  Haas (4).

Teamet drar nytta av samarbetet med Ferrari och bilen ser stark ut, ligger med i toppen av klungan efter Mercedes, Ferrari och Red Bull. Enligt teamchefen Günter Steiner är bilen en och en halv sekund långsammare än toppteamen per varv, men motorn kommer inte användas maximalt innan kvalet till Australiens GP och än så länge ser det lovande ut inför premiären.

7)  Sauber (5).

Sauber har haft med sig bland annat ett nytt golv till testerna och det påverkar hela bilens balans. Marcus Ericsson och den nye teamkollegan Pascal Wehrlein har inte hittat balansen i bilen än och tiderna är långt från täten. Teamet börjar säsongen med fjolårets motor från Ferrari och måste ta poäng under våren, när alla andra teamen får uppdaterade motorer med mer kraft står Sauber kvar på samma motor man hade i Abu Dhabi hösten 2016.
– Det är ett orosmoment, säger Ericsson.
– Det gäller för oss att ta poäng under inledningen av säsongen och skaffa oss en buffert för i höst blir det tufft.

8)  Renault (6).

Första veckan gick bilen bra, under den andra hade man motorproblem.
– Det finns saker som tyder på att vi kan lösa det, men vi kan inte göra det här. Vi har ett helt nytt motorkoncept i år och med en ny design får du nya problem, säger Jolyon Palmer.
Visst var Nico Hülkenberg snabb under den sista testdagen, men om inte motorn håller spelar det ingen roll.

9)  Toro Rosso (9).

Körde med Ferraris fjolårsmotor 2016, men har nu återvänt till Renault och den motorn har inte övertygat under testerna. Det har inte Red Bulls systerteam gjort heller. Har haft problem även med växellådan och teamet har kört näst minst antal varv av alla.

10)  McLaren (8).

Fråga Honda. Det var Fernando Alonsos stående svar under hela veckan. Han är enormt besviken på motorn som han anser saknar både prestanda och tillförlitlighet.
– Vi tappar ingen fart i kurvorna, men mellan 30 och 40 km/timmen på rakorna. Där tappar vi på toppteamen, säger Alonso.

– Chassit känns bra, bilen reagerar bra på förändringar. Jag trivs med balansen, kan attackera i kurvorna och vi är inte långt efter de andra när det gäller chassit. Vi har bara ett problem, det är motorn.

McLaren har bara kört 1 978 kilometer i år, Mercedes som har kört flest ligger på 5 102.

ARTIKELN HANDLAR OM