Klara för VM - en tänker bli historisk

SPORTBLADET

Rosenqvist satsar på att ta tredje segern i Macau

1 av 2 | Foto: Felix Rosenqvist

Två svenskar är klara för VM. Den ena av dem satsar på att bli historisk.

Felix Rosenqvist jagar sin tredje seger.

– Bara ordet Macau får mig att le, säger han.

I år har Rosenqvist kört i DTM och amerikanska Indy Lights, han har även kört GT-bilar och i helgen gör han VM-premiär i Formula E. I november återvänder han till kinesiska Macau där han har dominerat på de trånga stadsgatorna två år i rad. Han är den andra föraren i historien, vid sidan av italienaren Edoardo Mortara, som vunnit loppet två gånger efter varandra. I år satsar han på att ta sin tredje raka seger.

- Bara att säga orden ”Macau” och ”Formel 3” får mig att le, så jag är otroligt glad över chansen att få köra det här racet ytterligare en gång, säger Felix Rosenqvist.

VM-status

Loppet har tidigare kallats för inofficiella VM, men har från och med i år fått VM-status av det internationella bilsportförbundet och Rosenqvist kör tillsammans med det italienska SJM Theodore Racing by Prema, samma team som han vann EM-titeln och tävlingen i Macau med 2015.

– Macau är det lopp i världen som har haft den enskilt största betydelsen för mig och min karriär, och när möjligheten att göra det här tillsammans med Prema dök upp kunde jag helt enkelt inte tacka nej, säger han.

– Jag har haft nära kontakt med teamet den här säsongen och vår relation är stark. Jag ser väldigt mycket fram emot att få ge mig ut på banan i Macau igen; det är en körupplevelse som inte går att få någon annanstans.

Eriksson debuterar

Rosenqvist får sällskap av ytterligare en svensk förare under tävlingshelgen den 17-20 november. 18-årige Joel Eriksson som är bäste nykomling i EM-serien ställer upp tillsammans med Team Motopark.

–  Jag är extremt glad att få ta mig an Macau för första gången, säger Joel Eriksson.

– Det är den största F3-tävlingen i världen, och en rejäl utmaning – det kan jag konstatera utan att ha varit där. Det kommer att vara den svåraste banan jag någonsin har kört. Murarna står otroligt nära och minsta misstag kan bli helt förödande. Det blir en riktigt tuff uppgift att komma dit som rookie, men jag har haft en bra säsong så här långt i Europa och hoppas förstås att jag kan avsluta den på ett positivt sätt i Macau.

Eriksson vann tidigare i år ett annat av de mest prestigefyllda loppen inom F3, Masters of Formula 3 på holländska Zandvoort.

- Jag tror att nyckeln blir att lära sig banan så fort som möjligt, säger Eriksson.

– De flesta andra har varit där förut, så det gäller att maximera tiden under den fria träningen och verkligen snabbt hitta förtroendet för bilen. Om jag lyckas med det kan vi förhoppningsvis ställa till det lite för de mer rutinerade killarna.

ARTIKELN HANDLAR OM