20 mest omskrivna idrottsprofilerna

avTT

SPORTBLADET

Zlatan i fokus var tionde minut

1 av 3 | Foto: PONTUS ORRE
Zlatan mest omskriven.

Var tionde minut skrivs det om Zlatan Ibrahimovic i svenska medier.

Totalt skrevs det 54 267 artiklar om landslagskaptenen under det gångna året – en siffra kungafamiljen inte är i närheten av.

Och intresset verkar aldrig sina.

Ingen annan svensk idrottare kommer i närheten av att omnämnas så mycket som Zlatan Ibrahimovic. Tvåa på listan över de mest omskrivna sportstjärnorna är fotbollslandslagets förbundskapten Erik Hamrén, och han kom bara upp i 19 460 artiklar mellan oktober 2014 och september 2015. Charlotte Kalla kommer trea på 19 196 artiklar.

Det är medieanalysföretaget Retriever som gjort undersökningen tillsammans med TT. För tre år sedan nämndes Zlatan Ibrahimovic i olika medier cirka 100 gånger per dygn. Nu är den siffran uppe i 150 gånger per dygn. I snitt blir det ett omnämnande var tionde minut.

– Det spelar liksom inte någon roll vad Charlotte Kalla, längdåknings- och ishockeylandslaget gör. Det är ändå Zlatan som är i topp, säger Ioanna Lokebratt på Retriever.

Film och parfym

Det är inte bara i fotbollssammanhang som det skrivs om Zlatan. Bara den senaste tiden har det handlat om möjliga filmer om hans liv och lanseringen av hans egen parfym.

– Han är som ett välregisserat företag. Han lever sitt varumärke fullt ut, säger Eva Ossiansson, varumärkesforskare på Handelshögskolan i Göteborg, och tar upp exemplet när Ibrahimovic efter att ha gjort mål för klubblaget Paris SG mot Caen slet av sig tröjan och visade upp en överkropp med 49 namn skrivna med henna, som en del i FN:s World Food Programme, en kampanj för att stoppa hungern i världen.

– Det var otroligt smart, för det var ju dessutom för den goda sakens skull. Han är väldigt strategisk med sitt varumärkesbyggande. Han regisserar det mesta väldigt tydligt för att få fram den bilden av sig som han själv vill.

En världssport

Ibrahimovic är inte den mest omskrivne personen i Sverige. Statsminister Stefan Löfven nämns till exempel än mer frekvent. Men kungafamiljen ligger i lä. Under den senaste tolvmånadersperioden skrevs det nästan 20 000 färre artiklar (34 432) om hela kungafamiljen tillsammans än om Zlatan.

TT: Kan hans popularitet rentav försvåra för andra idrottare att bygga sina varumärken?

– Nej. I så fall skulle det ju betyda att bara för att det finns ett stort företag inom en bransch så skulle det aldrig kunna komma något annat. Men folk behöver nog fundera på hur de kan vara unika och om de ens vill vara det. Det handlar ju om om man gillar och kan hantera uppmärksamheten i media. Fotbollen är ju dessutom en världssport, det har också betydelse.