Här är reglerna som kan sänka Red Bull

SPORTBLADET

Nytt reglemente ändrar förutsättningarna – och hotar Sebastian Vettel

I fyra år har Red Bull och Sebastian Vettel regerat i formel 1.

Nu kan den tiden vara över.

2014 sker tidernas ­största regelreform.

Foto: Red Bulls Sebastian Vettel.

Årets säsong var inte ens halvvägs när stallen började flytta fokus. Då inleddes ­arbetet med 2014 års bil och allt eftersom teamen insåg att säsongen inte gick så bra som man hade hoppats så sköts fokus över mot 2014 och man lade mer resurser på nästa års bil och slutligen ställdes utvecklingen av årets bil in helt.

Detta långt innan årets ­säsong var över.

”Tillbaka på noll”

Man gjorde allt för att inte ligga för långt efter sina konkurrenter till nästa år då det sker en mycket omfattande regeländring. Den är större än de förändringar F1 gjorde 1961, 1966, 1983, 1998 och 2009. Turbomotorerna kommer tillbaka, aerodynamiken förändras och nästa års bil påminner inte alls om årets.

– Hade det bara blivit en utveckling av årets bil hade det varit svårt att kunna ­rubba Red Bull, de var så långt före oss andra 2013, ­säger Mercedes Lewis ­Hamilton till Autosport.

– Jag är glad över att allt är tillbaka på noll nu, annars ­hade Red Bull snart haft fem, sex eller kanske sju VM­-titlar.

De nya reglerna förändrar allt, men de stall som slagits i toppen de senaste åren är positiva. Både Ferrari och Red Bull är optimistiska ­inför säsongen som startar i Australien om ungefär tre månader, dessförinnan ska det genomföras tre tester, med start i Spanien den 28 ­januari.

– Jag tror att vi har arbetat igenom alla våra svagheter. Vi är och har alltid varit bra taktiskt under loppen och ser man till det nya motorreglementet så verkar det passa oss, säger Ferraris stallchef Stefano Domenicali till motorsportmagazin.

– Det är bra, sett till det nya reglementet, att vi bygger hela bilen och motor under ett tak. Det är en enorm fördel.

De fyra senaste årens ­dominanter från Red Bull ser också fram emot säsongen.

Tror det hjälper Vettel

– Det är alltid så att om det kommer regeländringar så är vår designer Adrian Newey tillbaka i en mycket bra form. Hans bilar har alltid ­varit oslagbara de första åren efter regeländringar, säger motorsportkonsulenten Helmut Marko och Mark Webber som lämnade stallet och ersattes av landsmannen Daniel Ricciardo är också övertygad om att Red Bull och Sebastian Vettel kommer att ta ännu en VM-titel:

– Det är säkert inte det som folk vill höra hemma i Australien, men jag tror att regeländringen kommer att hjälpa Sebastian, säger ­Webber till BBC.

– Det är precis den väg han vill gå. Helt ­perfekt för honom.

Säsongen startar i Australien den 16 mars.

Nya reglerna

Bakvingen: Det undre elementet på bakvingen försvinner och bakvingen blir något mindre.

Avgassystem: Nu blir det ett avgasrör som placeras mitt bak, tidigare var det två rör på sidepodsen.

Poängen: FIA har bestämt sig för att ge förarna dubbla poäng i det avslutande finalloppet, både i förarmästerskapet och i konstruktörsmästerskapet.

Nummer: Förarna får 2014 själva välja nummer, mellan nummer 2 och 99. Världsmästaren har nummer ett, sedan är det upp till varje förare att välja. Om två förare vill ha samma nummer har den förare med bäst placering i fjolårets VM förtur.

Framvingen: Den är 15 cm smalare än tidigare och är nästa år 165 cm i bredd i stället för 180 cm som det var 2013. Nosen sänks till 36,5 cm vilket ger bilen ett helt annat utseende.

Motor: Det blir en V6 Turbomotor 1,6 Liter i stället för V8 med 2,4 liter och den väger ungefär 50 kg mer än fjolårets aggregat. KERS kallas nästa år för ERS och blir kraftigare (den kan spara ungefär tio gånger så mycket energi som KERS och kraften är dubbelt så stor, den ger 160 hk) och får användas längre, i 33 sekunder per varv. Mellan start och mål får man bara använda 100 kg bränsle (135 L).

Vikten: Minsta vikten höjs från 642 kg till 690 kg eftersom hela biten med KERS (eller ERS som det heter nästa år), motor och växellådan blir betydligt tyngre. Detta har förarna diskuterat eftersom en tung förare ger stallet mindre utrymme att spela mad ballast och förarna är rädda för att långa förare ska slås ut för att de väger för mycket.

Växellådan: Nästa år är det åtta växlar som gäller.

ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport

Formel 1