Ericsson lämnar F1 och det tar lång tid innan någon tar över

SPORTBLADET

Marcus Ericsson lämnar sin förarplats hos Sauber.

Det betyder att han lämnar F1.

Och att det lär ta lång tid innan vi får en svensk i Formel 1 igen.

I går meddelade Sauber att deras förarpar 2019 består av Kimi Räikkönen och Antonio Giovanazzi, medan Marcus Ericsson får rollen som tredjeförare.

På ren svenska betyder det att han lämnar F1 efter fem säsonger i racingens kungaklass.

Att Sauber tog det beslutet var ingen överraskning, inför årets säsong inledde teamet ett samarbete med Alfa Romeo och det ingår att Ferrari får placera en av sina förare hos teamet.
2018 var det Charles Leclerc. När han nu flyttas upp till Ferrari ersätter man honom med Antonio Giovanazzi som varit tredjeförare i Sauber och dessutom stöttas ekonomiskt av Ferrari.

Den platsen var Marcus Ericsson aldrig aktuell för.

Räikkönen tog hans plats

Han konkurrerade om den andra, där Alfa Romeo behövde ha en erfaren förare som kan utveckla bilen, motivera teamet och hjälpa den yngre föraren från Ferrari att nå en ännu högre nivå.

Den platsen tog Kimi Räikkönen.

Och den kommer han att behålla i två år.

Det är ingen som kan klandra Sauber för det beslutet. Kimi Räikkönen är en av världens bästa förare, han anses vara väldigt duktig på att utveckla bilen, han har erfarenheter från bland annat McLaren och Ferrari. Han har vunnit VM och han har en stor skara fans världen över.

Kimi Räikkönen är en ikon inom Formel 1 och han är perfekt för Alfa Romeo Sauber.

För Marcus Ericsson var detta ett mycket tungt besked. Han är tredje förare och märkesambassadör vilket betyder att han kan få köra ett par av de första fredagsträningarna under säsongen, han kan få köra vissa tester, han får vara med på PR-event och hans enda chans att köra Formel 1 är om någon av de andra förarna blir skadade eller sjuka.

En väg som leder bort från F1

Visst kan det hända, men han har styrt in på en väg som leder bort från F1 och möjligheten för honom att komma tillbaka är ytterst liten.

När Marcus Ericsson nu lämnar F1-gridden känns det som om det kommer att ta väldigt lång tid innan det är någon svensk som kan ta över där han slutade.

Joel Eriksson valde en fabriksstyrning och en lön i DTM istället för att våga testa den betydligt dyrare vägen mot F1. Felix Rosenqvist försvann från F1:s radar för flera år sedan och de förare som de svenska F1-fansen kan sätta sitt hopp till kör i Formel 3.

Inte i EM utan i brittiska F3.

Där finns mästerskapledaren Linus Lundqvist som har ambitionen, men än så länge inte den ekonomi som krävs för att ta steget in till Formel 2.

Där finns också Hampus Ericsson, lillebror till Marcus, som också har en stor talang.

Är det någon av dem som ska ta över?

Möjligen.

Men vägen till F1 är lång, krokig och ofantligt dyr.

Om flera år innan vi vet om någon av dem lyckas. När Stefan Johansson lämnade F1 1991 tog det 23 år innan Marcus Ericsson tog över.

Jag hoppas att det inte dröjer lika länge den här gången.

Senaste snacket om F1 - läs F1-bloggen

ARTIKELN HANDLAR OM