Räikkönens andraplats bara början – McLaren snart ikapp

SPORTBLADET

Gårdagens race på Silverstone gav oss tre glädjebesked.

Att Michael Schumacher snart kommer att förlora.

Att Kimi är tillbaka.

Och att även McLaren kan göra en Ferrari.

F1-säsongen 2004 började illa för McLaren. Värre än någonsin tidigare i teamets nästan 40-åriga historia faktiskt.

De få gånger deras MP4-19 tog sig i mål var det haltande långt ner i fältet. Teamet har dock hela tiden hävdat att deras uppgraderade bil, b-versionen, skulle ändra på det.

Förra helgens debut i Frankrike var lovande. Gårdagens race sensationellt. Utan tvivel har McLaren gjort en Ferrari.

För förklaring – fram med historie-böckerna.

Vid säsongspremiären i Melbourne 1998 dök Ferrariteamet upp osandes av förväntningar. Med startljusen slocknade dock alla VM-drömmar. McLaren-bilarna försvann snart utom synhåll när de drog ifrån med tre sekunder per varv. Vid slutet av året var dock Ferrari ifatt och utmanade, utan att lyckas, om slutsegern.

Året efter upprepades historien. Mika Häkkinen inledde säsongen i Australien med att förndedra Michael Schumacher i kvalet och ledde sedan loppet med tio sekunder efter fem varv. Vid årets sista race i Japan var kampen om VM-titeln fortfarande öppen.

Räikkönen bättre än bilen

Båda åren låg nyckeln till Ferraris comebacker i deras förmåga att utveckla bilen snabbare än konkurrenterna. Nu har McLaren visat att man är minst lika bra på Ferraris specialitet.

Att under de åtta första tävlingarna ha resurser att bygga en så mycket bättre bil är imponerande. Särskilt med tanke på att årets säsong bland annat innehållit race på fyra kontinenter samt sex tävlingar på bara åtta veckor.

McLarens MP4-19B:s hemlighet är främst en uppstyvad bakvagn samt effektivare aerodynamik.

Och Kimi Räikkönen förstås. För även om den nya bilen imponerade kändes Räikkönen ännu vassare.

Efter tio tävlingar med skjutna motorer och linkande i kön bland Jaguarer, Toyotor och Sauberbilar skulle vem som helst tappa modet. I samma ögonblick som Räikkönen får en bil värdig honom visar han dock att de tidigare spekulationerna om honom som framtida världsmästare inte varit tomt prat.

Nu har McLaren två veckor på sig att testa bilen ytterligare och hitta de rätta inställningarna före Hockenheim, en bana där teamets Michelindäck torde stormtrivas.

Räkna med att Michael Schumacher får slita för sin nästa seger. Det här vara bara början på McLarens snabba comeback i toppen.

???

Saubers nya vindtunnel i Hinwill börjar visa resultat. I alla fall om man får tro Giancarlo Fisichellas resultat.

Ett motorbyte gjorde att italienaren tvingades starta racet från sista plats. Därifrån körde han, via en tvåstoppstrategi, upp sig till en sjätte plats. Hade inte säkerhetsbilen kommit ut vid Trullis krasch hade troligen även Montoya fått se sig slagen. Och det av en Sauber. Startandes från sista plats.

Per Gunne

ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport