F1-stallens poäng – fixa mer pengar

Foto: Claude Paris / TT / NTB Scanpix
SPORTBLADET

Formel 1 handlar naturligtvis om en titel och placeringar i inte bara ett utan två VM.

Men det handlar också om pengar.

Enorma pengar där en placering kan avgöra teamets framtid.

– Stall har tvingats lägga ner verksamheten för att en poäng saknades, säger Marcus Ericsson.

För fansen på banan och framför-TV:n är förarmästerskapet det som lockar störst intresse, men för stallen är det konstruktörs-VM som är absolut viktigast. Där kan en placering vara skillnaden mellan en framtid och konkurs.

Det såg vi senast 2016 när Manor hade en VM-poäng, men Sauber tog två i säsongsfinalen vilket gjorde att det brittiska teamet tappade 310 miljoner kronor och tvingades i konkurs.

– Teammästerskapet är jätteviktigt för oss, säger Marcus Ericsson till Sportbladet.

– Vi är anställda av stallet, årets mästerskap är enormt jämnt mellan flera av teamen och då är det mycket viktigt att båda bilarna kan ta poäng.

Foto: Laszlo Balogh / TT / NTB Scanpix
Marcus Ericsson jagar nya poäng i Ungerns GP.

Är anställd av stallet

Exempelvis ligger Sauber två poäng efter Toro Rosso i konstruktörs-VM, skillnaden mellan plats åtta och nio betyder i slutet av säsongen ungefär 60 miljoner kronor.

– Som förare är du medveten om hur viktigt märkes-VM är, det är väldiga ekonomiska skillnader på en enda placering och det kan avgöra teamets framtid, bekräftar Ericsson som var 14 man på kvalet till Ungern GP.

– Det finns flera exempel på att en placering i VM är skillnaden mellan om stallet överlever eller tvingas lägga ner verksamheten.

Samtliga team betalar naturligtvis också startpengar till F1:s ägare och de är baserade på de tidigare resultaten. Efter varje säsong får teamen sedan tillbaka en del pengar, men det är inte enbart poängen som avgör stallens inkomster utan den utbetalningen delas in i två kategorier. Fjolårets resultat är en pott, där team nummer ett till tio i mästerskapet får poäng efter en sjunkande skala och för att få pengar ur den andra potten måste ett team ha varit bland de tio bästa i VM två av de tre senaste åren. Det gör att Haas, som debuterade i F1 2016 får sin första betalning ur den kategorin först 2019.

Specialbonus värd över 800 miljoner

Dessutom delas det ut extra bonusar efter tre olika kriterier:

  • LST - Long Standing Team - till teamet som har varit med längst i F1.

  • CCB Constructors Championship Bonus - konstruktörsbonus

  • Andra bonusar

LTS delas ut till Ferrari som är det team som varit med i F1 längst, sedan starten 1950. Varje år får teamet närmare 815 miljoner extra, detta gör att Ferrari i stort sett varje säsong är det team som får störst ekonomiskt tillskott.

CCB delas ut till de tre team som vunnit flest lopp under de fyra senaste säsongerna, men det handlar inte om antalet vinster som ett team gjort utan en form av rankning där Ferrari och Red Bull rankas högre än Mercedes. Om ett team har vunnit två konstruktörsmästerskap under den fyraårsperionden får de också ett extra tillskott, vilket Mercedes kan dra nytta av.

När det gäller den sista diffusa punkten får exempelvis Williams och McLaren ta emot extra bonusar eftersom de varit med i F1 sedan 1966 respektive 1977. Williams får närmare 90 miljoner kronor och McLaren ungefär 265 miljoner kronor extra varje säsong.

De senaste officiella siffrorna när det gäller prispengar och bonusar är från 2016 och då fick Ferrari närmare 1,6 miljarder kronor av rättighetsinnehavarna, mästarteamet Mercedes ungefär 1,5 miljarder och Red Bull 1,4 miljarder kronor. Marcus Ericssons Sauber var tia och sist i VM det året och tjänade lite mer än 430 miljoner kronor medan Haas som då debuterade bara drog in 167 miljoner kronor.

Detta är ett avtal som den förre ägaren Bernie Ecclestone skrev med teamen, men det gäller enbart till och med 2020. Därefter finns inga avtal och Liberty Media vill förändra strukturen för att göra systemet betydligt jämnare, men det vill inte de ledande teamen gå med på.

– Om vi anser att omständigheterna är sådana att Ferrari inte når de resultat och den PR som stärker den suveräna positionen som Ferrari har kommer Ferrari inte att vara med, sa Ferraris framlidne president Sergio Marchionne tidigare i våras.
Med andra ord – om Ferrari inte gillar spelreglerna lämnar teamet F1.

Lista: Sju snabbaste banorna i formel 1 00:51
ARTIKELN HANDLAR OM