Redo att testa

avAnna Andersson

Publicerad:
Uppdaterad:

I morgon kör Kubica med KERS

Robert Kubica är redo att testa.

I morgon kör han med KERS.

Foto: AP
Robert Kubica.

Den långe polacken ( 184 cm) väger 71 kg och är därmed 12 kilo tyngre än sin stallkompis i BMW Nick Heidfeld. Under de inledande två loppen har tysken kört med KERS medan polacken kört utan - och tysken var tvåa senast.

Men till tävlingen i Kina på söndag hoppas fjolårets VM-fyra att han också kan använda KERS.

– Vi måste testa och se, vi är säkra på att det var en fördel både i Malaysia och Australien, säger Robert Kubica till Autosport.

– Men jag kommer självklart att ha en del nackdelar jämfört med andra förare, samtidigt så hoppas jag att fördelarna överväger.

Problem med vikten

Anledningen till att polacken inte använt sig av KERS är att det blir problem med viktfördelningen i bilen. Han väger själv 71 kg och KERS väger ungefär 35 kg och det gör det svårt att hitta rätt balans i bilen, samtidigt som man inte överskrider den totala minstavikten på 605 kg.

– Allt handlar om balansen i bilen. Så vi får se om vi använder det på racet också, säger han.

– Nästan allt handlar om vikten och om vilket fäste jag får på banan.

Ferrari däremot har bestämt sig för att inte använda sig av KERS i Kina medan Renault ännu inte bestämt sig.

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport

Formel 1