”Förstör F1”

avAnna Andersson

Publicerad:

Svenske ikonen enig med Hamilton – nu ändras reglerna

Avgjorde tidigt I Spaniens GP hade Nico Rosberg ledningen från start och ingen tog sig förbi.
Foto: TT
Avgjorde tidigt I Spaniens GP hade Nico Rosberg ledningen från start och ingen tog sig förbi.

Nico Rosberg ledde från start till mål.

Han var ohotad och ­jublade – men det gjorde inte konkurrenter, fans och tidigare F1-förare:

– Detta förstör racingen, säger Stefan Johansson.

”Lill-Lövis”.

Nico Rosberg dominerade Spaniens GP förra helgen. Loppet var spännande i knappt fem sekunder och efteråt var VM-ledaren Lewis Hamilton irriterad. Hans främsta konkurrent och stallkollega hade vunnit utan att han hade någon chans.

– Det är omöjligt att köra om, det går inte ens att komma tillräckligt nära med DRS, muttrade Hamilton.

Nu får han medhåll av den tidigare F1-föraren Stefan ”Lill-Lövis” Johansson, som i ett inhopp på Sportbladets F1-blogg är kritisk till dagens F1.

– Det är synd att strategin har en så stor betydelse för F1, det handlar mer om strategi än om hastighet, anser han.

– I princip är alla F1 banor designade efter samma mall, det är en trend som har pågått i närmare 20 år. Det är nästan omöjligt att köra om på de där banorna. Tidigare följde banorna naturen, de var en del av omgivningen. Nu är de väldigt konstgjorda.

”Fel radie”

Inom F1 har fler och fler av de klassiska banorna ersatts av moderna, betydligt säkrare banor. Man bygger banor med rejäla avåkningszoner och mjukare kurvor.

– Banorna ser fantastiska ut, men det är för många kurvor, fel radie eller vinkel på dem för att det ska gå att köra om. Som förare kan du välja att satsa både i ingången och i utgången av kurvan, men kurvorna följer varandra som på ett pärlband. Det hjälper inte om du får en bättre utgång än motståndaren för det finns bara en ideallinje. Det är så smutsigt vid sidan av dem vilket gör att det inte går att välja något annat spår. Det förstör racingen och det blir inte intressant att titta på.

Vid ett möte i torsdags bestämde sportens strategigrupp, med bland andra Bernie Ecclestone, FIA:s president Jean Todt och cheferna från flera stall att man ska göra bilarna snabbare igen för att öka intresset. Från och med 2016 förändras däckvalen och 2017 görs reglerna om igen. Målet är att bilarna ska köra sex sekunder snabbare per varv, men frågan är om det hjälper för att locka fansen.

– Det är ekonomin som styr utvecklingen på bilarna. Kan du lägga två miljoner på att hitta ett nytt sätt att hantera bromsluften så att du får 25 kilo mer downforce med 10 kilo mindre drag, eller kan du inte det? säger Lill-Lövis.

– Tyvärr är det F1 i ett nötskal. Innan sporten fattar ett radikalt beslut blir det ingen ordning på det.

ANNAS MOTORLISTA

POLE POSITION

1) Edward Sandström

■ ■ Svensken hoppas på seger i ett av världens hårdaste långlopp, i eftermiddag går starten av Nürburgrings 24-timmarslopp. Loppet avgörs på den legendariska nordslingan som öppnades 1927, den kombineras med GP-banan och ett varv är 25,378 km långt. I Tyskland kallas banan för det ”gröna helvetet”. Ett varv innehåller 73 kurvor, stigningen är nära 17 procent, banans ytbeläggning varierar kraftigt och vädret är lynnigt. Sandström sitter i en helt ny Audi R8 LMS.

2) Nico Rosberg

■ ■ Tysken gjorde allt rätt i Barcelona och vann rättvist säsongens femte VM-­deltävling i F1. Det gjorde att mästerskapet blev något jämnare inför det ­klassiska stadsloppet i Monaco som avgörs nästa vecka.

3) Johan Kristoffersson

■ ■ VM-tvåa och bäste svensk inför årets tredje rallycrossdeltävling i Belgien. Den regerande världsmästaren Petter Solberg leder VM, näst bäste svensk är Timmy Hansen på plats fyra.

4) Thomas H Jonasson

■ ■ Speedwayföraren inledde VM-serien bäst av svenskarna med en ­fyrapoängare. Andreas Jonsson ­lade sig en poäng efter Jonasson och fem bakom ledande Matej Zagar. Deltävling två körs i Finland i kväll.

5) Bernie Ecclestone

■ ■ Han, FIA:s president Jean Todt och strategigruppen vill göra F1 roligare. Aerodynamiken ska förändras, däcken blir bredare och det blir tillåtet att tanka under loppen. 2017 ska bilarna vara sex sekunder snabbare per varv. Men redan nästa år får teamen själva välja vilka två däckblandningar man vill använda på de olika banorna. I dag bestämmer det av tillverkaren Pirelli.

6) Dani Pedrosa

■ ■ MotoGP-föraren opererade armen i mars, men gör comeback i VM-­deltävlingen som avgörs på Le Mans i morgon.

– Jag är inte i allra bästa form till mitt första lopp, säger spanjoren.

7) Gustav Malja

■ ■ Han gör ett inhopp i EM i F3-serien, där Felix Rosenqvist är en av favoriterna. Det är dags för det klassiska stadsloppet i Pau, där Rosenqvist vann förra året.

– Det här är precis vad jag behöver i uppladdningen inför Monaco, säger Malja som kör Formula Renault 3.5 Series och tävlar i Monaco nästa helg.

8) Fredrik Åhlin

■ ■ Landslagsföraren kör South Swedish Rally som inleddes med tre specialsträckor i går. I dag körs ytterligare sju sträckor innan vinnaren i den 40:e upplagan av rallyt koras.

MOTORSTOPP

Rickard Rydell

■ ■ WTCC-föraren missar även VM-deltävlingen i Tyskland. Han har varit borta tre VM-lopp på grund av en sköldkörtelinflammation, men han hoppas på en ­comeback till tävlingen i Ryssland, 7 juni.

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport

Formel 1