Lill-Lövis: Det är den ultimata utmaningen

avAnna Andersson

Publicerad:

Under mer än 90 år har Le Mans trollbundit både förare och publik

Stefan ”Lill-Lövis” Johansson.
Stefan ”Lill-Lövis” Johansson.

Det sägs att ingen kan kalla sig racerförare innan hen har övervunnit Le Mans klassiska 24-timmarslopp.

Under mer än 90 år har loppet trollbundit både förare och publik.

– Det är den ultimata utmaningen i alla avseenden, säger Stefan Lill-Lövis Johansson.

Han har kört 79 F1-lopp, men han har också tävlat i Le Mans 17 gånger. Den första gången redan 1983, innan det fanns chikaner på banan, och han är på plats när tävlingen avgörs i dag och i morgon.

– Le Mans har allt. Det pågår egentligen i en hel vecka, säger han.

– Under veckan tränar du varje dag mellan klockan 18.00 och midnatt, sedan återvänder du till hotellet vid 03.00 och när du vaknar nästa dag går du och drar till klockan 18.00 igen. På lördagen händer det sedan någonting, då ska man köra uppvärmningen klockan 08.00 vilket gör att man måste lämna hotellet vid 05.00 för att inte fastna i trafiken. Efter det passet rullar man tummarna igen till klockan 15.00 när starten går. Därefter kör man sina stinter, det är svårt att vila när ens kompisar kör och när man går i mål har man varit vaken i 36 timmar. Det är helt sjukt.

Stora stallen kommer

Tävlingen lockar stora biltillverkare som Toyota, Porsche, Audi och Nissan. I startfältet finns tidigare F1-förare som Mark Webber och Alex Wurz, i år har Nico Hülkenberg fått ledigt från sitt F1-stall Force India och debuterar för Porsche.

- Det är en dröm att vinna loppet, men jag är en rookie och det är ett fruktansvärt långt lopp, sa tysken till motorsportmagazin i samband med F1-loppet i Kanada.

– Jag har mycket att lära mig och jag måste vänja mig vid det. Bortsett från det är det mycket som krävs, förutom tur och rätt tajming.

Ovanligt med dubblering nuförtiden

Förr i tiden var det många förare som kombinerade F1 och Le Mans, men Hülkenberg är den första föraren på många år som dubblerar.

- Det är fantastiskt att hans stall tillåter att han dubblerar. Jag tror att det är många F1-förare som hade tagit chansen om de fått möjligheten att köra Le Mans med en bra bil, säger Lill-Lövis till Sportbladet.

– Racingen är helt fantastisk. Det finns ingen racerbana som kommer i närheten av den, det är den sista klassiska racerbanan som finns kvar och den är grym. Du måste spänna bältet varje varv och ta i för att det ska gå fort. Den är otroligt utmanande och otroligt snabb.

Går det att sätta ord på känslan bakom ratten?

- Man kommer in i ett meditativt läge, in i en rytm efter tre-fyra stintar och det är underbart när allt bara flyter. Det är en fantastisk känsla. Många gånger ösregnar det hela natten och det är dimma. Du kör i 350 km/timmen och det enda du kan hålla dig efter är den vita linjen på banan. Den är det enda du ser, sedan svischar skyltar med 400, 300 förbi och vid 200 någonstans så bromsar du på känsla, utan att se ett skvatt men magkänslan säger dig att det är okej för kurvan. Du tänker ”vad fan håller jag på med” men när du går i mål är känslan fantastisk och du vill uppleva den igen. Loppet är en utmaning varje meter på banan. Så ska riktig racing vara.

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM

Le Mans

Toyota

Porsche

Nissan

Audi

Motorsport