Eriksson klar för mästarteam

Foto: Mattias Persson
Eriksson klar för mästarteam
SPORTBLADET

Satsningen mot F1 gav inte det han hade hoppats.

Därför byter Jimmy Eriksson inriktning.

2017 kör han GT-racing med det regerande mästarteamet

Under flera år har han satsat hårt på formelbilsracing med målsättningen att ta sig mot F1, men efter en säsong i GP2 som inte alls blev som han hade tänkt sig så bestämde sig Jimmy Eriksson för att lämna formelbilar och satsa mot något nytt.

– Det är en fantastisk plattform som öppnar upp helt nya möjligheter, säger han.

Han ska köra en Mercedes AMG GT3 hos regerande mästarteamet HTP Motorsport i Blancpain GT Series, världens största mästerskap för GT-bilar.

- Jag är väldigt glad över att kunna presentera den här satsningen idag, säger Jimmy Eriksson.

– Det ligger många månader av noggranna funderingar bakom det här, och under den tiden har jag verkligen förstått varför GT-racingen har vuxit så enormt kraftigt på sistone.

Klar för mästarteam

I mästerskapet tävlar tillverkare som Mercedes, BMW, Audi, Bentley, Porsche, McLaren och Ferrari vilket gör Blancpain GT Series världens idag största och mest populära GT3-mästerskap.

– Det här är rätt steg för mig i det här skedet av min karriär och att dessutom få göra detta tillsammans med de regerande mästarna känns extra häftigt.

Förra säsongen körde bland annat svensken Felix Rosenqvist i mästerskaået som omfattar tio tävlingshelger i Europa, bland annat tävlar man i det välkända 24-timmarsloppet på Spa-Francorchamps. Varje team består av flera förare som delar bil och det är obligatoriska förarbyten under loppet.

– Jag har gjort ett antal tester under vintern och har fått ett väldigt bra mottagande på flera håll i GT-världen, säger Eriksson.

– Med HTP Motorsport vet jag dock att förutsättningarna verkligen finns där för att vinna, och vi har haft ett par mycket positiva tester tillsammans i Italien.

Debut i helgen

I serien ingår två separata mästerskap, print Cup och Endurance Cup. Det förstnämnda omfattar hälften av säsongens deltävlingar med kortare race över en timme, där två förare delar bil. Endurance Cup består av övriga fem helger, med lopp som sträcker sig över längre distanser och där tre förare delar bil. Den eller de förare som uppnår bäst resultat sammanlagt i Sprint Cup och Endurance Cup blir sedan mästare i Blancpain GT Series.

– Jag har en del att lära mig, men min målsättning är att göra ett bra jobb för teamet redan i första racet och visa att jag har vad som krävs, säger Jimmy Eriksson.

Han debuterar redan i helgen när serien kör sin första Sprint cup på Misano utanför Rimini i Italien.

ARTIKELN HANDLAR OM