Vill lyfta F1 – med en draft

Sportchefen inspireras av NHL och NFL

Foto: TT
Ross Brawn
SPORTBLADET

Glöm alla krångliga vägar för att nå F1.

I framtiden ska talangerna prioriteras.

Därför vill de nya ägarna använda samma system som i NHL.

– Då hade F1 haft de bästa förarna, säger Ross Brawn.

Formel 1 sägs vara motorsportens kungaserie, men trots det är det sällan som världens 20 eller 22 bästa förare tävlar i serien. Anledningen är att många av de mindre teamen behöver de sponsormiljoner som förare tar med sig – därmed är det ofta så att en tjock plånbok går före talang.

Men det vill den nya sportsliga chefen Ross Brawn ändra på.

– Det vore perfekt om de mindre teamen kunde skola unga förare, säger Ross Brawn till ESPNF1.

Den modellen använder sig redan Red Bull av, det österrikiska teamet utbildar sina förare hos Toro Rosso, och även Mercedes har börjat använda sig av samma metod. De senaste årens mästarteam har placerat båda sina testförare, Pascal Wehrlein och Esteban Ocon, i olika privata team för att kunna följa deras utveckling.

Kom sist, välj först

– Man skulle även kunna tänka sig ett draftsystem, där de unga förarna måste utbildas och köra för ett mindre team under sin första säsong för att sedan flytta vidare till ett toppteam, föreslår Brawn.

Han och de nya ägarna inspireras av det amerikanska system som används i NBA, NHL och NFL. Därför föreslår Brawn att det team som kom sist i det senaste mästerskapet får välja först bland de unga förarna som kommer från serierna under, teamet som var näst sist väljer som tvåa och sedan följs ordningen så att mästarteamet väljer sist.

Brawn vill även strukturera om de serier som finns under F1. I dag kan förarna välja mellan flera serier som exempelvis GP2, GP3 och EM i Formel 3, men
i framtiden vill sportchefen ha två serier, Formel 3 och Formel 2 som förarna måste prestera i för att kunna ta sig vidare mot toppen.

– Om man behöver vara bland de bästa i varje mästerskap för att ta sig
till Formel 1 hade F1 också haft de bästa förarna, säger Brawn.

Förändring en bit bort

Han sneglar också mot roadracingen där de yngre förarna kör i Moto3 och Moto2 innan de är redo att ta sig an MotoGP. Serierna sänds på tv och loppen går i anslutning till motoGP. Så är det inte inom F1 i dag.

– På så sätt kan folk följa med juniorförarna och fansen vet också att det bara är de förare som verkligen förtjänat det som tar sig till F1, säger Ross Brawn.

Några större förändringar är dock inte att vänta före 2020 då det gällande avtalet mellan teamen och ägarna löper ut.

ARTIKELN HANDLAR OM

Formel 1

Motorsport