Här är Marcus Ericsson bäst i världen

Genomförde F1-historiens snabbaste depåstopp

Foto: Glenn Dunbar / LAT
Snabba killar - Marcus Ericsson och hans team behövde 1,72 sekunder för att byta fyra däck.
SPORTBLADET

Han var långt från VM-poäng.

Ändå slog Marcus Ericsson och hans team ett nytt rekord.

De bytte fyra däck på 1,72 sekunder.

F1-föraren från Sverige har haft ett par tunga lopp där han har fått stryk av sin teamkollega Charles Leclerc i så väl kval som lopp. Hans kollega har tagit tio poäng på de fyra senaste loppen, samtidigt som Ericson inte tagit någon.

Men trots det toppar Marcus Ericsson en av tabellerna efter Kanadas GP. Han var snabbast i depån.

Ingen har någonsin bytt fyra däck snabbare än Ericsson och hans mekaniker. Under hans stopp i Kanada tog det 1,72 sekunder från det att bilen stannade och dess att det sista däcket var monterat.

Det är det snabbaste däckbytet som någonsin har genomförts i F1-historien.

– Det ska vi vara stolta över, sedan flera år arbetar vi hårt med både våra medarbetare och med nytt material för att det ska fungera, säger teamets manager Beat Zehnder till tidningen Blick.

F1: Marcus Ericsson med världens snabbaste depåstopp

Det tidigare rekordet hade Williams med 1,83 sekunder och för Sauber var det tredje gången i år som teamet bytte fyra däck på under två sekunder. Det kvicka bytet gav också teamet en utmärkelse för det snabbaste depåstoppet i Kanada. Marcus Ericssons bil stod stilla i 2,37 sekunder, Red Bull hade ett stopp som klockades till 2,51 sekunder och Ferrari ett som varade i 2,76 sekunder.

Bakom det millimetersamarbetet som krävs ligger mycket övning. Inför säsongen var Saubers mekaniker på ett träningsläger för att stärka både gruppen och fysiken. Mekanikerna lägger också extra tid på att träna vissa muskelgrupper och i samband med varje tävlingshelg genomförs ett antal teststopp för att finslipa detaljerna.

– Mekanikerna förtjänar verkligen uppskattning, de arbetar ofta 16 timmar varje dag och sedan är stressen hög vid varje depåstopp. Det är hårt arbete hela tiden, säger Saubers fystränare Josef Leberer.

De ska leverera på sekunden - en miss i depån kostar tid, vilket betyder placeringar i loppet, VM-poäng i sammandraget och i slutändan många viktiga miljoner kronor.

Ladda ner Sportbladets egna app du också 00:20

GRATIS! Ladda ner Sportbladets app i iPhone & Android.

ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport

Formel 1

Sauber F1