Nu ska han utmana Ekström om titeln

avAnna Andersson

Publicerad:
Uppdaterad:

Ralf Schumacher har fått ny bil – siktar mot toppen

Foto: AP
Utmanare. Ralf Schumacher hoppas kunna utmana Mattias Ekström om titeln i DTM.

Tiden som lärling är förbi.

Nu ska Ralf Schumacher utmana Mattias Ekström.

– Nu har jag äntligen möjlighet att vara med i toppen, säger den förre F1-föraren.

I fjol körde Ralf Schumacher sin första säsong i DTM. Han gjorde det i en fjolårsbil och tog totalt tre poäng.

Det räckte för att imponera på Mercedes sportchef Norbert Haug och till årets säsong kör han en av Mercedes nya bilar.

De är på jakt efter Audi som vunnit de senaste åren, 2007 med Mattias Ekström och i fjol med Timo Scheider.

– Jag gläds mer åt detta i år än i fjol, säger Ralf Schumacher inför DTM-premiären på klassiska Hockenheim den 17 maj.

Tio tävlingshelger

Då ställs Audi och Mercedes, som är de enda två biltillverkarna i den tyska standardvagnsserien, återigen mot varandra.

Det är tio tävlingshelger och finalen sker även den på Hockenheim den 25 oktober.

– Mitt mål är att vara lika bra som mina teamkollegor, säger 33-årige Schumi II till Auto Bild Motorsport.

– Men de har betydligt mer DTM-erfarenhet än vad jag har.

Under elva säsonger var han en självklar del av formel 1, han körde för Jordan, Williams och Toyota. Han har fortfarande kontakt med sporten, dels via storebror Michael som är rådgivare åt Ferrari och dels genom att han varit expertkommentator åt RTL under ett par lopp den här säsongen.

Ställer krav på sig själv

– Om jag hittar ett bra team med bra förutsättningar så skulle jag fundera över det igen, säger han och för motorsporttotal medger han att det inte varit något enkelt byte:

– Det är en helt annan körstil, den är betydligt ”rundare”, en DTM-bil väger 400 kg mer än en F1:a och har 250 hästkrafter mindre. Man måste verkligen se till att man har med sig rätt fart ut ur kurvorna.

Istället är allt koncentrerat på DTM och ett bra resultat med Mercedes.

– Självklart har jag vissa krav på mig själv, jag vill få ut max av mig och bilen. Jag måste få till max i kvalet, men utifrån är nog pressen ännu hårdare. ”Nu sitter F1-föraren Ralf Schumacher i en ny bil och då måste han vinna”. Men DTM är inget dagis, i kvalet handlar det om hundradelar. De andra grabbarna har kört den här typen av bilar i ett par år och då kan man inte komma in och visa vart skåpet ska stå.

Men Mattias Ekström tror inte på den gamle F1-föraren.

– Nej i Mercedes handlar det nog mer om Gary Paffett, Paul di Resta och Bruno Spengler, säger han till Sportbladet.

Här är hela DTM-programmet

17 maj, Hockenheim, Tyskland

31 maj, Eurospeedway, Tyskland

28 juni, Norisring, Tyskland

19 juli, Zandvoort, Holland

2 augusti, Oschersleben, Tyskland

16 augusti, Nürburgring, Tyskland

6 september, Brands Hatchm Storbritannien

20 september, Barcelona, Spanien

11 oktober, Dijon, Frankrike

25 oktober, Hockenheim, Tyskland

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport

DTM

WTCC