TESTKAOSET

Av: Anna Andersson, Anna Andersson

Publicerad:

Motorstrul, bränder och sabbade planeringar stör F1-stallen

”alla verkar ha sina problem”  Daniel Ricciardo, Red Bull, gör ett depåstopp i Bahrain. Mästarstallet är ett av alla de F1-team som fortfarande har frågetecken att räta ut. Svenske Marcus Ericsson, Caterham, är mitt i cirkusen. ”Generellt sett så verkar alla ha sina problem”, säger han.
”alla verkar ha sina problem” Daniel Ricciardo, Red Bull, gör ett depåstopp i Bahrain. Mästarstallet är ett av alla de F1-team som fortfarande har frågetecken att räta ut. Svenske Marcus Ericsson, Caterham, är mitt i cirkusen. ”Generellt sett så verkar alla ha sina problem”, säger han.

Två dagar återstår av årets F1-tester.

Men många stall ligger långt efter planen:

– Jag är lite förvånad över att det har varit så många problem, säger Marcus Ericsson.

Inför årets F1-säsong har historiens största regel- ändring genomförts. Bland annat är det är nya motor-enheter, KERS är utbytt mot ERS, växellådan är ändrad och dessutom ligger fronten på bilen djupare än tidigare och den är även smalare.

Det gjorde att det var många frågetecken inför årets tolv inledande test- dagar, och efter tio av dem är många frågetecken fortfarande kvar.

Förvånad

– Jag trodde att fler team skulle ha hunnit köra fler varv vid det här laget. Även under det andra testet var det stundtals tyst på banan och det känns som om hela depån har haft problem, säger Marcus Ericsson som kör för Caterham i år.

– Alla har jobbat länge med den här förändringen, men generellt sett så verkar alla ha sina problem. Det visar hur svårt det är för alla. Avslutningen på testerna blir intressant, säger den svenske F1-debutanten.

Mercedes funkar fint

Hittills har de bilar som kör med motorer från Mercedes övertygat med många – och snabba – varv.

Mercedes F1 ligger före sina konkurrenter i planeringen och samtidigt som stallet körde långa race- simulationer och kvalvarv stod konkurrenterna fort- farande och svettades med problemlösningar i garagen.

Det klassiska stallet Williams har nya motorer från Mercedes och verkar stabila, precis som McLaren. Även Ferrari finns med i den övre tabellen.

Tyngst har det varit för de stallen som kör med motorer från Renault. I går var Daniel Ricciardo snabb på ett varv med sin Red Bull, men han körde ungefär hälften av de varv som Ferrari hann med.

Abrupt slut

För både Caterham och Lotus slutade dagen med att det slog eldslågor ur bilen.

– Det verkar som om de stallen som har Mercedes motorer har bra koll på materialet, säger Marcus Ericsson.

– De har kört mycket och verkar vara mycket bra förberedda inför premiären.

Dit är det två veckor.

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN