Ingen bryr sig om det ultimata forumet för åsikter

SPORTBLADET

Alla älskar åsikter – ändå har nystartade Sportklubben förtvivlat svårt att locka tittare.

Det är ett mysterium.

Det finns flera sätt att skapa en tv-snackis. Något så enkelt som åsikter är det säkraste kortet – tyck något, skrik något och se till att alla ser dig. Man kan, exempelvis, kalla tidningar för pissblaskor, säga för mycket när man tror att man inte är i sändning eller skriva att det finns kvinnliga kollegor som fått jobbet bara på grund av sitt fördelaktiga utseende.

Då kommer det att synas och höras, oavsett vilket forum snackis-skaparen använder.

Därför är det märkligt att när TV4 Sport startar den av mig efterlängtade Sportklubben, ett Peter Jihde-lett debattprogram om idrott, så bryr sig ingen. Det ultimata forumet för åsikter och diskussion lockar knappt närmast sörjande, trots att panelmedlemmar som Paulo Roberto och Anders Timell generellt inte är rädda för att vädra semi-kontroversiella åsikter.

Glimten i ögat

Första avsnittet sågs av 5 000 tittare enligt MMS, som gör tittarmätningar åt mediebranschen. När andra veckans siffror visade på hela 20 000 tittare så sa projektledaren Per Nunstedt så här till branschtidningen Resumé:

– Det är en av de bästa trenderna när det gäller tittarökning i procent som jag har sett.

Jag antar att Nunstedt sa det med glimten i ögat. Den här veckan, vecka tre, dippade tittarsiffran till 10 000. Den trenden när det gäller tittarminskning i procent kan ni räkna ut själva.

En annan fråga

Det är synd och det vore tråkigt om Sportklubben skulle tvingas lägga ned, även om det inte finns några som helst sådana indikationer.

Det är klart att Sverige ska ha en sportpanel värdig namnet.

Om det sedan är den här panelen Sverige ska ha, det är en annan fråga.

Det finns, förresten, ytterligare ett sätt att skapa en tv-snackis: att inte locka till sig tittare. Tillräckligt många har frågat och pratat med mig om Sportklubben och vad det egentligen är för program för att jag ska tro att här finns ett frö till någonting större och bättre.