Utslagen direkt – men Ericsson nöjd

avAnna Andersson

Publicerad:
Uppdaterad:

MELBOURNE. Det tog fem minuter.

Sedan var Marcus Ericssons premiär slut.

– Med tanke på förutsättningarna är jag jättenöjd, säger han.

Svensken inledde sin F1-karriär med kvalet till Australiens GP i Australien. Han körde sitt första varv på 1.35,157 därefter gick han in i depå för att byta däck.

Då kom regnet och Marcus Ericsson fick inga fler chanser.

– Vi hade på nya däck och skulle precis ut, allt var klart, säger han.

– Med de nya däcken är också problemet att de håller bara ett enda varv. Så du har en chans sedan är det slut.

Han hade den 20:e bästa tiden, han var åtta tiondelar bakom sin teamkollega Kamui Kobayashi som tog sig vidare till den andra kvalomgången och eftersom Esteban Gutierrez bytte växellåda startar han från plats 19 i morgon.

– Dagens förutsättningar var de svårast möjliga, jag har aldrig varit här tidigare, vi körde ingenting under fredagen och under den tredje träningen hade vi en bil som inte gick överhuvudtaget. Vi hade enorma problem med motormappingen och med bromsarna. Den träningen gav mig som förare ingenting. Det gjorde att jag gick ut i kvalet utan att ha en aning om var jag ska bromsa och så vidare. Jag gick bara ut för att få till en tid, men jag körde helt i blindo, säger Marcus Ericsson till Sportbladet.

”Hade kunnat kapa tiden”

– Hade jag fått köra ett varv till är jag övertygad om att jag hade kunnat kapa min tid rejält, jag hade varit snabbare med nya däck och jag kände att jag hittade rätt på banan när jag kört ett varv och visste lite mer hur jag skulle hantera banan. Jag är jättenöjd med min insats och det ska bli riktigt kul att köra loppet.

Vilken målsättning har du?

– Det är positivt att vi fick in en bil i Q2 och jag tror att det finns mer att hämta ur bilen och motor. Jag tror inte att någon hade vågat hoppas på det. Nu är målsättningen att vi ska ta bilen i mål och det tror jag att vi klarar av.

Ni har kört väldigt lite här och Albert Park sägs vara en bana som är svår att spara bränsle på. Hur går  dina tankar kring det?

– Det är svårt. Olika motortillverkare kommer säkerligen att göra det på olika sätt, målsättningen är att ta mig i mål och jag har ingen aning om vad det betyder. De kan betyda allt från poäng till plats 15 eller 17. Vi får se.

Loppet startar kl 07.00 i morgon.

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport

Formel 1