”En jäkligt tung helg”

avPatrick Kipler

Publicerad:
Uppdaterad:

En avåkning förstörde för Marcus Ericsson

Två tiondeplatser på ett regnigt Okayama international circuit - det blev facit för Marcus Ericsson i helgen i japanska Formel 3-mästerskapet.

– En jäkligt tung helg, men så är det i bland, säger Ericsson.

Marcus Ericsson.

Efter en andra- och en trejdeplats i premiären hade Ericsson högt ställda förväntningar även på helgens tävlingar.

Men regn och en avåkning förstörde förhoppningarna.

– Jag hade aldrig kört den här bilen i regn, inte den här banan heller och med de här däcken så det blev mycket nytt.

Trea på båda passen

Fredagens träning genomfördes i torrt väglag och då var Marcus trea i båda passen.

Men när kvalet skulle avgöras på lördagen hade det börjat ösregna.

– Det var bara att försöka göra det bästa av situationen. Men fem minuter kvar av passet låg jag sexa och när det var två minuter kvar gjorde jag ett försök att sätta ett snabbt varv. Jag var på väg mot pole position men snurrade av och skadade bilen.

Han slutade tia i kvalet och skadan på bilen gjorde att han inte kom till start i det andra kvalet, vilket gjorde att han fick starta sist i den andra tävlingen.

– I det första racet ösregnade det också och jag låg mitt i sprayen. Jag snurrade av efter fem, sex varv men kom upp på banan igen. Jag låg sist då, men gjorde flera snabba varv och körde upp mig till tionde plats.

”Har visat att jag kan köra snabbt”

– Inför dagens race där jag fick starta sist tog jag en chans och startade på slicks. Det hade slutat regna cirka en timme innan start och jag kände att jag inte kunde förlora så mycket. Jag tog fem platser direkt i starten, men sen började det regna igen och desom hade regndäck på hade inga problem. Med facit i hand borde jag nog gått in i depå och bytt däck, säger Marcus.

Ericsson slutade tia även i det andra racet.

– Jag har i alla fall visat att jag kan köra snabbt i både torrt och blött, även om det inte blev några topplaceringar, sammanfattar han helgen.

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport