Racingpanel: ”Då är han en kandidat till titeln”

avAnna Andersson

Hösten hart inletts med tre raka segrar för Ferrari.

Men vilket team är favorit i Ryssland och vilket betyg får svenskarna efter debutsäsongen i IndyCar?

Racingpanelen svarar på veckans hetaste.

IndyCar är avslutat. Hur betygsätter du svenskarna under deras debutsäsong ?

Anna Andersson:

Felix Rosenqvist

Han sa inför säsongen att han skulle vara nöjd om han vann ett lopp. Jag tycker att han ska vara väldigt nöjd med den här säsongen, även om det inte blev någon seger. Han tog en pole position, två pallplatser och slutade sexa och de fem förarna han hade framför sig har alla antingen vunnit mästartiteln eller Indy 500 under sina karriärer. För mig väger sjätteplatsen tyngre än ”Rookie of the Year”, även om det naturligtvis var väldigt roligt att han tog den titeln och imponerande att se honom göra det. Han var uträknad efter kvalet, där han fick en 14:e startplats samtidigt som Colton Herta tog pole position och extra poäng. Han behövde köra upp sig till plats sex om Herta vann. Herta vann finalen och Felix slutade femma. Han har hållit en otroligt jämn nivå under säsongen och höjer han lägsta nivån något samtidigt som han också höjer topparna är han en kandidat till titeln.

Marcus Ericsson

Ericssons säsong är sammanfattas som bra, pallplatsen gör att han åker upp ett snäpp från att vara godkänd. Han har periodvis haft bra fart, han har haft riktiga toppar som i Detroit och han gjorde även en bra insats i finalen också där det var ett depåstopp som gjorde satt han tappade placeringar. Det som däremot inte har fungerat är kvalen, det har tagit för lång tid för honom att anpassa sig till nya banor och det är någonting som han själv också är medveten om. Jag är övertygad om att Ericsson kommer att göra en betydligt bättre säsong i IndyCar 2020, om han får chansen.

Janne Blomqvist:

Felix Rosenqvist

Alltid svårt att sätta en siffra på prestationer på detta sätt då det är så mycket mer bakom en prestation än bara resultaten. Om vi börjar med Felix Rosenqvist så tycker jag han gjort en väldigt stark första säsong i Indycar. Att bli ”Rookie of the year” är till att börja med väldigt starkt i synnerhet då han slår en sådan som Colton Herta som vunnit två race och tagit tre pole positions. Felix vann inget race och tog pole en gång under säsongen men slutade ändå före i tabellen vilket egentligen säger allt om vad som krävs i Indycar. Det handlar om långt ifrån bara om snabbhet utan även om att vara på en så hög och jämn nivå som möjligt och försöka undvika de värsta dalarna. Felix har haft snabbheten och blev efter hand allt jämnare och stabil, fortfarande saknas lite på ovalerna men även där såg vi en stadig positiv utveckling.

Marcus Ericsson

Han har haft ett tuffare första år i Indycar och är faktiskt lite svår att sätta korrekt betyg på. Marcus hade hela året svårt att kvala tillräckligt högt upp och fick oftast jobba i uppförsbacke. Trots detta blev det några riktigt bra resultat, tänker självklart på pallplatsen i Detroit men också racet i Alabama. Marcus gjorde lite för många egna misstag under året, utan dem hade han också varit med och slagits i toppen av Rookiemästerskapet. Jag tycker inte placeringen i mästerskapet speglar den fart han haft men som, Marcus självkritiskt själv sagt så tog det lite för lång tid för honom att lära sig alla nya banor vilket framförallt hämmade honom i kvalen.


Tre segrar för Ferrari efter sommaruppehållet. Vem vinner i Ryssland?

Anna Andersson: Mercedes har vunnit samtliga lopp i Ryssland och tagit samtliga pole positions utom en, men med tanke på Ferraris fantastiska svit de tre senaste loppen så känns det mer ovisst än någon gång tidigare inför ett lopp på det gamla OS-området i Sotji. Ferrari har vunnit på två banor som kräver starka motorer och i Singaproe där det är långsamma kurvor. Banan i Ryssland visar upp en mix av det och kan Ferrari vinna är det verkligen ett bevis på att teamet är tillbaka. Jag tror på en fajt mellan Mercedes och Ferrari och jag ser fram emot det.

Janne Blomqvist: Svår fråga, Mercedes bör vara favoriter sett till statistiken men Ferraris vändning senaste tre racen är anmärkningsvärd och kan de bygga vidare på detta här i Ryssland så kan de absolut utmana. Tror det blir stenhårt om segern mellan Mercedes och Ferrari och skulle Ferrari gå vinnande ur detta kan vi definitivt säga att de är tillbaka. Red Bull har också haft en stark formkurva på slutet men ser just nu ut att ha stagnerat lite och jag är därför lite mer osäker på om de kan vara med allra längst fram och utmana.


Det pratas om kvalrace och omvänd startordning. Hur vill du se lördagarna under framtidens F1?

Anna Andersson: För mig står inte kvalen högst upp på prioriteringslistan, jag vill se ett jämnare startfält för om startfältet blir jämnare så löser sig resten också. Sedan deltävlingen i Österrike i juni har vi haft flera underbara racehelger och det känns som om reglerna äntligen satt sig för fler team än Mercedes. Omvänd startordning känns som konstgjort andning, men om nu F1 öppnat upp för att testa någonting vid ett par tillfällen 2020 så kan det väl vara läge att göra det och sedan bestämma sig för om det är bra eller dåligt.

Janne Blomqvist: Jag tycker inte Formel 1-kvalen är något man behöver ändra på, i mina ögon fungerar det bra som det gör. Diskussionen har uppkommit då Formel 1 är öppna för att experimentera lite vilket säkert är bra, samtidigt tycker jag inte man ska försöka laga något som inte är trasigt. Det finns andra områden man behöver lägga fokus på som att få startfältet jämnare, lyckas man med det löser sig resten av sig själv.

ARTIKELN HANDLAR OM