Här är motorvärldens mest kända kurva

Foto: Dan Istitene/GETTY IMAGES
Red Bull-förarna Max Verstappen och Daniel Ricciardo slappnar av vid sidan av banan med Eau Rouge i bakgrunden.
SPORTBLADET

Ingen kurva i världen är så omtalad.

Ingen kräver så mycket.

– Eau Rouge är den mest speciella kurvan i mästerskapet, säger Fernando Alonso.

– Eller den mest speciella inom motorsportens historia.

Framför tv:n känns det knappt som en kurva och även om du ser att det är en backe, uppfattar du inte riktigt hur brant den egentligen är. Det handlar om en höjdskillnad på mer än 40 meter från foten till toppen av backen, det är lika mycket som ett höghus med 12 våningar eller 28 personbilar staplade på varandra.

Det gör att föraren kört blint. Han kör i 300 km i timmen, men ser ingenting annat – än himlen.

– Det gäller att ha tungan rätt i munnen, säger Marcus Ericsson till Sportbladet.

’Otroligt häftig känsla’

– Man måste träffa brytpunkten perfekt. När det går uppför ser du bara himlen och har varken några referenser eller någon kontroll på körningen. Det är en otroligt häftig känsla, en berg- och dalbana.

Hur upplever du det?

– Du kan inte korrigera någonting när det går uppför berget. Du har inga referenser och går in i den delen av banan utan att  veta var du kommer ut. Det är väldigt speciellt, men det är också världens mest kända kurva.

Foto: Bloxham/LAT/REX/Shutterstock / REX/Shutterstock

Kurvan är avgörande för varvtiden under kvalet och den kan också avgöra loppet. Där har flera spektakulära omkörningar genomförts och där kan en liten miss leda till en rejäl krasch.

– Det är många som gått in lite fel i den kurvan genom åren, säger Fernando Alonso till Formula1.com.

– Men du vet att du fått till den när du ser hur bilen flyger in i kurvan och du har full fart i utgången. Du hör motorn och att motorljudet inte minskar för mycket, då vet du att du har ett bra varv på gång.

När bilen kör upp för backen utsätts föraren för krafter över 4,5 g, det är att jämföra med att en astronaut utsätts för 3,2 g när en rymdraket startar. 

– G-krafterna har ökat med 30 procent med de nya bilarna vi har i år, förklarar Force Indias tekniske chef Andrew Green.

– När vi började bygga den nya generationen F1-bilar var det den kurvan vi designade dem för.

’Går inte att jämföra’

Ingen annan kurva utsätter bilen och föraren för så stora påfrestningar.

– Du hänger bara i säkerhetsbältet, det går inte att jämföra det med någonting annat i livet. Det är helt omöjligt, säger Alonso.

Eau Rouge är den tredje kurvan på Spa-Francorchamps och efter brytpunkten går det uppåt ända till kurva sju, Malmedy. Där har banan sin högsta punkt, sedan går det nedför igen till kurva 15 (Curve Paul Frere). Höjdskillnaden mellan de två punkterna är 102,2 meter vilket är lika mycket som ett av Storbritanniens mest kända landmärken är högt – Big Ben i London.

– En runda på Spa är lika rolig och kräver lika mycket adrenalin som 20 varv på en annan bana, säger Fernando Alonso.

14.00 i eftermiddag avgörs Belgiens GP för 50:e gången i F1-historien.

ARTIKELN HANDLAR OM