Ericsson: ”Precis vad vi behövde”

SPORTBLADET

Här är siffran som Marcus Ericsson längtat efter

1 av 2 | Foto: Sportbladet besökte Ericsson under testerna.

Marcus Ericsson hoppades på 100 varv.

Han fick ännu fler.

– Det var precis vad vi behövde, säger han.

När försäsongen inleddes med fyra dagars F1-tester i Barcelona förra veckan körde Sauber med fjolårets bil, samtidigt som konkurrenterna testade sina nya bilar. Ericssons stall klarade inte av att ställa om produktionen när säsongspremiären flyttades fram två veckor.

– Det var inte optimalt, ändringen gjorde att det blev för tajt för oss. Det är bara att göra det bästa av situationen, säger Marcus Ericsson till Sportbladet.

När bilen presenterades till de avslutande fyra testdagarna hade han en tuff dag bakom ratten med motorproblem och han tappade även ett hjul. Till hans andra och avslutande testdag hade han ett mål, att köra mer än 100 varv och hinna med att köra en racesimulering, köra med både tyngre och lättare bil.

Det lyckades han med.

”Ska jobba stenhårt”

– Det är skönt att få en känsla för hur bilen reagerar, både när den är fylld med bränsle och när den är lättare som på ett snabbt varv, säger han.

– Jag är säker på att vi inte kommer till Melbourne om två veckor med en optimerad Sauber C-35, det är självklart med tanke på förutsättningarna. Det är som det är och vi ska jobba stenhårt för att få ut ett så bra resultat som möjligt. Det gäller att ta vara på varje tillfälle i bilen, analysera allt och göra allt ännu mer noggrant så att vi är så förberedda som möjligt.

Ett kliv framåt i fjol

Ericsson ska nu köra sin tredje säsong i F1. Det första året, med Caterham, körde han mest omkring och kollade i backspegeln för att flytta på sig när han blev varvad, men under det andra så tog han sina första VM-poäng redan i premiären. Därefter skrapade han ihop ytterligare fem och teamet gjorde en betydligt bättre säsong än 2014.

– Det är otroligt viktigt att vi har en bil som är tillförlitlig, det var en av våra styrkor förra året. Det var få lopp som vi bröt med tekniska problem, säger Marcus Ericsson.

– Sedan hoppas jag att vi kan vara på en nivå där vi kan slåss om poäng redan under inledningen av säsongen. Tittar man tillbaka i F1-historien så har ett team som börjar bra oftast lättare att hålla den nivån, medan ett team som ligger på efterkälken har svårt att komma ikapp när de andra utvecklar sina bilar. Jag hoppas att vi kan börja på samma nivå som för ett år sedan, eller varför inte ännu bättre?

Så har teamen testat

Mercedes: Mästarteamet har imponerat genom att köra fler kilometer än alla andra, de har inte ens varit intresserade av att jaga varvtider och Lewis Hamilton (bilden ovan) pratar om sitt bästa vintertest någonsin. De två senaste årens mästare har utvecklat den bil som har dominerat i två år – och det känns att teamet är starkare än 2015.

Ferrari: En nyutvecklad bil med smalare nos, där den främre fjärdingen numera är pushroad och ett bättre motorpaket. Bilen verkar vara snabb och tillförlitlig, men frågan är om det räcker för att hota Mercedes över en hel säsong.

Williams: Målsättningen är att slå Ferrari. Man har arbetat på att förbättra downforce och bli bättre på långsamma delar av banan. Bilen har gått bra på testerna, men det blir spännande att se om den även fungerar i svårare förhållanden.

Red Bull: Motorn heter TAG Heuer, men det är en Renault. Teamet har haft få nyhet under testerna och kört med ungefär samma bil. Stallchef Christian Horner förväntar sig en tuff start för att sedan utvecklas med den förbättrade motorn och uppdateringarna senare under säsongen.

Force India: Hade en bra bil i slutet av förra säsongen och årets bil är en utveckling av den. Teamet verkar vara konstant och har varit stabilt under hela testperioden. Kan utmana om poängplatser.

Toro Rosso: Red Bulls systerteam har en spännande bil, har testat bra och kör med Ferrarimotorn från 2015. Den var riktigt bra då och förarna har varit positiva under testerna. Red Bulls stallchef har redan varnat för att Toro Rosso kan slå dem de första månaderna.

Renault: I år är det ett fabriksteam, men bilen är en vidareutveckling av fjolårets Lotus. Man har bytt motor från Mercedes till Renault, vilket bör vara en försämring. Bilen behöver utvecklas under säsongen, men hur tänker teamet? Är det dags att kika mot 2017 då det blir nya regler och bara åka med i år, eller ska man utveckla årets bil?

Sauber: Kom med den nya bilen till det sista testet och har haft lite problem de första två dagarna. Förarna hade bara fyra dagar på sig att köra in bilen som skiljer sig en hel del från fjolårets bil. Motorn från Ferrari är bra, både Ericsson och Nasar har hunnit med det program de velat. Kanske kan Ericssons team överraska?

McLaren-Honda: Hade enorma problem med motorn 2015 och inledde årets tester med problem, men under den andra testveckan har teamet haft nyheter och ser spännande ut. McLaren har traditionen att ta stora kliv i utvecklingen på kort tid, men det känns som om de än så länge har en bra bit upp till toppen.

Manor: En helt ny bil med en motor från Mercedes, teamet har inte bara tagit ett steg framåt utan flera. Lär inte bli årets slagpåse i alla fall.

Haas: En amerikansk nykomling med erfarenhet från amerikanska Nascar. Har fått stor hjälp av Ferrari och det har trasslat lite under testerna, men det är väntat. Teamet har bara kört en F1-bil i åtta dagar. Ett team som kan överraska under året.

ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport

Formel 1