Flodin blev tvåa i Kina

SPORTBLADET

Trots punktering och
trasigt intercooler-rör

Foto: Yoshio Fujimoto
Patrik Flodin blev tvåa trots en hel del trassel i Shandong.

En punktering och ett trasigt intercooler-rör var nära att ställa till det för Patrik Flodin i Kina. Men en stark upphämtning gjorde ändå att svensken slutade tvåa.

Patrik Flodin och co-drivern Mogan Olsson körde Shandong Rally i Kina, ett rally som bestod av 13 sträckor. Efter att ha vunnit superspecialen i fredags blev det desto tuffare för Flodin och Olsson.

Punktering direkt

– På första sträckan på lördagen fick vi punktering och fick köra med den i sju kilometer. På andra sträckan åkte vi av och plattade till intercooler-röret. Det innebar att vi fick köra de följande sträckorna utan någon som helst power, säger Flodin i ett pressmeddelande.

Det andra svenska ekipaget som deltog i rallyt, Patrik Sandell och co-drivern Emil Axelsson, hade inte heller någon lycka med sig. På den andra sträckan fick ekipaget bryta sedan de slagit vänster bakhjul i en sten och skadat hjulupphängningen.

Men Patrik Flodin lyckades hänga i på de knöliga och besvärliga betongvägarna. Efter lördagen låg ekipaget fyra.

– Det här är det svåraste rallyt jag någonsin kört. Det är så hoppigt och studsigt att det knappt går att förklara, säger han.

Hittade mer fart

Men teamet fick till stötdämparinställningarna och det började gå allt fortare. Mark Higgins som ledde inför den sista dagen fick 29 minuters tidsstraff efter att han kommit för tidigt till en tidskontroll och sedan försökt backa därifrån. Flodin och Olsson kunde avancera.

– Vi hade fått till dämparna idag. Bilen var bra mycket snabbare. Vi vann tre av fem sträckor och tog oss förbi Liu Chaodong och slutade tvåa, säger Patrik Flodin.

– Det som började som ett katastrofrally fick ett riktigt trevligt slut ändå. Men det har varit otroligt utmanande. Inte bara vägarna utan hettan och den höga luftfuktigheten också, säger Flodin i ett pressmeddelande.

ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport

Rally