Bäckstedt etappfemma i Tour de France

SPORTBLADET

Gick upp till fjärde plats sammanlagt

CHARTRES, Frankrike (TT)

Den svenske proffscyklisten Magnus Bäckstedt var med i den femmannaklunga som drog ifrån i den femte etappen av Tour de France.

Men store Bäckstedt orkade inte spurta och blev femma. Han är på fjärde plats sammanlagt.

Foto: UTBRYTARNA Frän vänster; Magnus Bäckstedt, dansken Jakob Piil och franmännen Thomas Voeckler och Sandy Casar. Australiensaren Stuart O'Grady kan skymtas i bakgrunden.

Den australiske spurtfantomen Stuart O'Grady vann spurtduellen före dansken Jakob Piil. Fransmannen Sandy Casar kom trea och landsmannen Thomas Voeckler fyra.

Bäckstedt var den som hade det tyngst under de sista kilometerna och han var också den förste att ge sig i spurten.

Voeckler tog sig också sittande på sadeln genom målportalen, väl medveten om att han några minuter senare skulle få ikläda sig den gula ledartröjan i tävlingen.

Voeckler leder sammanlagt med 3.13 minuter före O'Grady, 4.06 före Casar och 6.03 före Bäckstedt. Piil är femma och den tidigare ledaren, de fem senaste årens totalvinnare Lance Armstrong, är sexa efter att ha gått i mål i huvudklungan som var distanserad med 12,5 minut. Armstrong är 9,5 minut efter Voeckler.

Den 29-årige östgöten Bäckstedt, som tävlar för italienska Alessio, trivs i Tour de France. 1998 vann han en etapp – som förste och hittills ende svensk. Hans främsta merit är segern i klassikern Paris-Roubaix i våras.

Ryckte efter 16 km

Den långe och store Bäckstedt (193 cm, 90 kg) är ingen spurtspecialist. Han visste på torsdagen att han var tvungen att försöka att gå loss tidigare än på upploppsrakan om han skulle ha en chans att vinna etappen. Han gjorde ett försök när det återstod 9,6 km av loppet, men hämtades genast in av de andra fyra. Och när sedan de andra fyra försökte rycka hängde inte svensken riktigt med. Han hann dock ikapp dem under taktikkörningen inför spurten.

Femmannaklungan gick loss redan efter 16 km av de totalt 200,5 km, i regn och blåst, mellan Amiens och Chartres och fick ganska snart en stor ledning. Åtskilliga krascher i den stora huvudklungan hjälpte utbrytarna att få nästan en kvarts ledning som mest.

TT