Snabbt sista F1-test av Marcus Ericsson

SPORTBLADET

BARCELONA. Marcus Ericsson är redo för F1 2018.

Även om han fastnade i gruset.

– Jag kan åka direkt till Australiens GP, säger han.

Under torsdagens förmiddag körde Marcus Ericsson med den allra mjukaste gummiblandningen och hans Sauber fick bra fart. Hans 1.19,224 var snabbare än Force Indias Sergio Perez som körde med samma gummiblandning och även snabbare än vad två av Williams förare, även om de körde med hårdare däck.

– Det känns jättebra, vi körde många varv, med många däckblandningar och balansen i bilen var betydligt bättre än för två dagar sedan, säger Marcus Ericsson som körde i tisdags medan nykomlingen Charles Leclerc tog över bilen i onsdags.

– Charles gjorde ett väldigt bra jobb, han jobbade vidare med inställningarna så att jag fick en bättre bil att arbeta med i dag. Vi har tagit stora steg den här veckan.

Positiv Ericsson

Under eftermiddagen körde Marcus Ericsson en racesimulering, men den slutade i gruset vid kurva fyra. Dock var skadorna inte alls för allvarliga och svensken körde totalt 148 varv under sin sista testdag.

– Jag tappade bakändan, så enkelt är det, säger Ericsson.

•Dina tester är över. Var ligger Sauber?

– Det är svårt att säga, tester är tester och man vet inte var folk ligger i sina program.

– Resultatlistan ser det rätt tajt ut i mitten. Det känns som om det är en grupp som är väldigt jämn och vi är med där. Jämfört med hur det såg ut för tolv månader sedan är vi bättre med i år. Men det är klart att team som McLaren och Renault borde ha mer att trycka i även om det inte sett ut så nu.

•Hur mycket tjuv och rackarspel är det?

– Mycket. Det är många som inte visar allt och det gör inte vi heller. Det finns mer krut att lägga i och det känns bra.

1 av 4 | Foto: STEFAN JERREVÅNG

Två sekunder efter

Ericsson var ungefär två sekunder efter täten där Sebastian Vettel satte ett nytt varvrekord, 1.17,182. Konkurrenterna från Mercedes har ännu inte kört några snabba varv, både Valtteri Bottas (98 varv) och Lewis Hamilton (86) körde på mediumdäcken.

– Vi har inte kört några kvalvarv med lite bränsle än. Det kommer kanske, men det spelar ingen roll egentligen för vi vet inte vad de andra gör, säger Hamilton.

– Tiderna på tester är helt ointressanta, alla förutsättningar förändras i alla fall. Det ligger ny asfalt här, vi har alla däcken att välja mellan och det möts vi inte av i Australien. Det är först när vi kommer dit, i kvalet, som det blir intressant . Då får vi ett första svar.

I morgon avslutas årets sista F1-test i Barcelona. Då kör Charles Leclerc för Sauber. Marcus Ericsson kan nu koncentrera sig på F1-premiären i Australien söndagen den 25 mars.

Lista: Sju snabbaste banorna i formel 1 00:51
ARTIKELN HANDLAR OM