"Det första jag kollade var att benen var kvar"

avJohan Linderstam

Publicerad:
Uppdaterad:

Explosionen chockade Mantorp – Dahlgren satt kvar i bilen när delarna flög

Foto: Tobias Josefsson/Pic-agency.com
flög i luften Mekanikerna jobbade febrilt för att få bilen startklar i tid. Luftdomkraften sprängdes, vindrutan flög rakt upp i luften – och Mantorp tystnade i chock.

MANTORP. Det blev en seger – men det började med en mardröm.

Sekunder innan första loppet sprängdes luftdomkraften i Robert Dahlgrens bil, vindrutan slets loss och bildelar flög över målrakan.

– Det var som i en krigsfilm, att någon inte känner att benen sprängs bort på grund av chocken. Det första jag kollade var att benen var kvar, säger Dahlgren.

Robert Dahlgren.

Polestar-förarens bil förbereddes för årets premiärlopp när luftdomkraften plötsligt exploderade.

Sportbladets utsände stod bara några meter från händelsen, och smällen som följde var öronbedövande, vindrutan, instrumentpanelen och smådelar slets loss och flög flera meter och bredvid stod teamets ingenjörer lamslagna av den otäcka smällen.

Fruktade det värsta

I bilen satt en 29-åring och fruktade det värsta.

– Det var fruktansvärt obehagligt. Lufttrycket slog stenhårt rätt in i bröstet och det är något av det värsta jag varit med om. Jag var tvungen att känna att benen var kvar, och jag var i chock när jag klev ut bilen, säger han.

Men alla kroppsdelar var på plats, och efter lite klassisk tejplagning var vindrutan på plats igen och Dahlgren, som startade i pole position, tog plats i bilen och höll sin position när starten gick.

Räddad av avbrottet

Men tankarna var först på annat håll.

Först när säkerhetsbilen kom ut efter att Robin Rudholm snurrat av banan lugnade han ner sig.

– Den räddade mig, då fick jag andrum och kunde fokusera på uppgiften. Men det tog flera varv innan jag kunde släppa det och se framåt.

Det slutade med en seger i det första loppet, men i det andra loppet gav motorn upp och Dahlgren tvingades bryta.

Dock med hälsan och alla kroppsdelar intakta.

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport

STCC