Kvalet – nyckeln till framgång

Publicerad:
Uppdaterad:

Rydell: Så jämnt att en tiondel kan vara avgörande

Foto: BILDBYRÅN
Rydell tävlar på gatorna i Marrakech i helgen.

Ett perfekt kval - det är nyckeln till framgång.

– Det är så jämnt att en tiondel kan vara avgörande, säger Rickard Rydell.

Svensken lämnar inte åt slumpen i jakten på ett VM-guld.

WTCC har förflyttat sig till Marocko och ett helt nytt stadslopp i Marrakech, i år avgörs fyra av tolv tävlingshelger på stadsgator. I Marocko handlar det om en bana som svensken inte har sett annat än på ritning, men som har självklart har stora förhoppningar inför.

Han är tvåa i VM, på samma poäng som den ledande stallkamraten Yvan Müller.

– Jag ska fortsätta att kämpa, det gäller att fokusera nu för det är så oerhört jämnt, säger Rickard Rydell.

Ingen plats för plumpar

I fjol tog mästaren Yvan Müller poäng i 22 av 24 lopp och det krävs en jämna säsong utan plumpar för att ta hem den åtråvärda titeln.

– Jag måste ligga där om jag ska lyckas. VI har samma poängfördelning som F1 och det gör att skillnaderna mellan plats ett och två är så små att man inte tar några jätterisker, det är för viktigt att plocka poäng.

Och för att lyckas i loppet måste kvalet vara riktigt bra.

Därför har han specialtränat just den detaljen under de två testerna på Magny Cours, Frankrike och i Algarve, Portugal sedan det förra loppet.

– VI har inte gjort några större förändringar på bilen, men 2006 var jag kvalsnabbast och bättre än Andy Priaulx som vann mästerskapet. Men fjol när jag bytte bensinbilen mot en diselbil så var jag inte alls lika bra i kvalet. Det var helt enkelt svårare att hitta inställningarna på dieselbilen eftersom den är tyngre fram.

Fått extra vikt

Därför är det just det som han koncentrerat sig på.

– Vi har jobbat på att hitta inställningar som passar för ett enda varv, det är så jämnt i mästerskapet att det kan skilja fem placeringar på bara någon tiondel.

Och det är fem placeringar som inte bara är avgörande för loppet utan för hela säsongen.

– Vi tror att vi har hittat rätt, att vi ska vara lite mer aggressiva i inställningarna under ett varv. Då kan man gå hårdare åt däcken. På racet sedan år man vara lite mer försiktig.

I Marocko är det dessutom första helgen för de nya straffvikterna, i år är inte straffvikterna personliga utan de berör ett helt team och i helgen har de två giganterna BMW och Seat, som Rickard kör för, exakt samma straffvikt.

– Det är en bra regeländring, det hjälper de bilar som är lite långsammare att komma närmre, men de kommer inte att vara snabbare. Det blir jämnt, men inte orättvist om det var förra säsongen.

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport

DTM

WTCC