Kimi: Jag är lycklig

avAnna Andersson

Publicerad:
Uppdaterad:

Tog Ferraris första poäng

Foto: REUTERS

Efter fyra lopp var det dags - för de första poängen.

– Jag är lycklig över att jag tagit ett par poäng, säger Kimi Räikkönen.

Luca di Montezemolo var på plats och med presidenten i depåområdet så tog Ferrari sina första poäng 2009.

Det var finländaren Kimi Räikkönen, världsmästare 2007 som körde hem dem.

Han körde ett par varv i ledningen, men till slut blev det en sjätteplats.

– Jag kan inte vara nöjd med det vi presterar. Jag har varit med för länge för att glädja mig åt en sjätteplats. Vi är medvetna om att vi måste förbättra oss, säger han enligt motorsporttotal.

– Vi har ett nytt paket här och i teorin så borde vi ha tagit ett stort steg framåt, men vi vet inte hur det är jämfört med de andra fram tills dess att vi är i Spanien.

Kommer med dubbel diffusor

Till Europapremiären den 10 maj har de flesta teamen planerat en uppdatering och då kommer Ferrari bland annat med en dubbel diffusor.

– I Bahrain fick vi ut max av bilen även om vi hade problem vid det sista depåstoppet, vi hade problem med ett däck och där förlorade vi värdefull tid. Det gjorde att min möjlighet att ta mig förbi Rubens Barrichello försvann.

Ferraris president var nöjd med de första poängen, mindre nöjd kan han vara med Felipe Massa som var 14:e man i mål.

– Äntligen har jag sett en Ferrari som tar poäng och som var några varv i ledningen och det är bra för atmosfären i teamet. Det ger oss lite sporre inför framtiden. Teamet har jobbat hårt för att hämta in försprånget och framgången kommer, men det kostar både tid och pengar, säger Luca di Montezemolo till RTL.

”Kostar för mycket”

Han ser också tre anledningar till att stallet gjort sin sämsta start sedan 1981:

KERS.

De nya reglerna.

Den långa och jämna VM-kampen förra säsongen.

– Reglerna är dåligt skrivna, säger han till motorsportmagazin.

– KERS kostar för mycket pengar och gör att vi får problem både med säkerheten och tillförlitligheten på bilen. Hade vi valt en annan väg, utan KERS och med ett annat underrede hade vi sett en annan Ferrari.

Flera sådana förändringar väntas dyka upp till nästa lopp.

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport

Formel 1