Storsatsningen – inför 3000 tittare

SPORTBLADET

Drygt 2,6 miljoner personer följde avslutningen av herrarnas femmil på SVT.

För Eurosport var siffrorna inte lika glimrande – kanalen hade 3 000 tittare.

– Det är mer än David mot Goliat, säger Dennis Andersson, vd för Eurosport Norden.

Eurosport presenterade flera tunga namn i november 2014. Per Elofsson, Carl-Johan Bergman och Stig Strand presenterades som experter – samtidigt som kanalen lanserade ”Vintersöndag”.

Precis som SVT har Eurosport sänt tävlingarna från VM i Falun. Majoriteten av de svenska tittarna har dock inte zappat mellan kanalerna – de har valt att följa loppen via SVT visar MMS, som mäter och analyserar konsumtion av tv och rörlig bild.

”En jättesvår kamp mot SVT”

När Charlotte Kalla tog VM-guld på 10 kilometer fristil följde 1,1 miljoner personer loppet via SVT. Runt 18 000 personer tittade på Eurosport.

– Det är en jättesvår kamp mot SVT. Det är mer än David mot Goliat. Det är klart att vi visste att det skulle bli tufft att ta en hög andel av tittandet. Men folk får mer och mer upp ögonen för det vi sänder, snitt-tittandet för Eurosport och Eurosport2 har ökat med 43% under 2015 jämfört med samma period 2014. Dessutom ser vi fram emot att visa vintersport mer och mer de närmaste åren genom vår lokala närvaro genom svenska Eurosport och vår ökade alpina exklusivitet, säger Dennis Andersson, vd för Eurosport Norden.

– Men vi är riktigt nöjda med det jobbet som Roberto Vacchi och Per Elofsson har gjort, där har vi verkligen träffat rätt. En jättebra kombination. Vi hörde att de är åkarnas favoriter också, det är kul. Där är vi jättenöjda.

Bästa siffran var 63 000

Den största skillnaden mellan kanalerna var under avslutningen av herrarnas femmil. SVT hade drygt 2,6 miljoner tittare medan endast 3 000 personer såg dramatiken på Eurosport.

– Vi är inte nöjda med att ha 3 000 tittare i går. Den bästa siffran vi hade var på 63 000, den är vi nöjda med. Det viktigaste för oss är att genom vår satsning på ”Vintersöndag” – med förstärkningar och experter – ge folk möjligheten att få upp ögonen över all fantastisk sport vi sänder, säger Andersson.

Varför väljer folk SVT före er?

–  Vi tappade ju den analoga distributionen via Com Hem för några år sedan, så tillgången till kanalen är inte likvärdig med SVT, de når ju ut till hela befolkningen. Vi är också en reklambärande kanal, vilket kan inverka negativt för oss när vi samsänder med SVT - trots att vi har korta reklaminslag.

– Jag tror tyvärr väldigt många människor inte fick upp ögonen för hur bra vi faktiskt gjorde det här mästerskapet, då dom inte vet om att kanalen sänder mästerskapet så har det inte slagit över på tittandet.

”Dom föredrar våra kommentatorer”

Dennis Andersson följde hela mästerskapet på Eurosport, han såg bara medaljceremonierna på SVT.

– Siffrorna går alltid att diskutera men vi är väldigt nöjda med den exponeringen vi har fått i sociala medier. Det är alltid kul att kunna utmana och få höra från tittare att dom föredrar våra kommentatorer. säger vd:n.

ARTIKELN HANDLAR OM