Svensk motorstjärna kraschade i Dakarrallyt

avSportbladet.se

Publicerad:
Uppdaterad:

"Det är förjävligt att vi inte kom i mål"

De kom ut ur dammet.

Och såg ett stup.

De fick stopp i en dalgång.

100 meter nedanför.

Eje Elgh, F1-expert.

Eje Elgh och Paolo Barilla hade tagit sig till Dakarrallyts sista sträcka när de kraschade allvarligt.

– Sista sträckan var en rallysträcka och det var inga problem med underlaget. Vi hade kört 15 mil och kom ikapp en långsammare bil. Det var dålig sikt och helt plötsligt blev den ännu tjockare med damm. Precis när vi kom ur dammolnet märkte vi att vi kom för snabbt igenom en vänsterkurva och gick utanför. Där var det ett stup, vilket innebar att det började rulla på så in i helvete och det var stenigt och jobbigt hela vägen. Sen stannade bilen i en dalgång, och det var absolut ingenting kvar av den. Vi hamnade upp och ner. Dörren på min sida var borta, så där kom jag ut. Sedan kom Paolo (Barilla) också ut, säger Elgh till viasatsport.se.

Blåslagen

Eje Elgh har en hel del blåmärken men tror inte att han brutit något. Och det trots att det var den värsta kraschen i hans karriär.

– Om jag fick välja på att krascha in i en vägg med en F1-bil och ner i ett stup såhär, skulle jag välja Formel 1. Det här var en av de värsta upplevelser jag haft. Men folk skadar sig mycket allvarligare för lindrigare incidenter och därför måste man vara ödmjuk för det faktum att man kom ur det här.

Mirakel?

Elgh vill inte kritisera arrangörerna utan väljer att vara tacksam istället.

– När man klarar sig oskadd som i det här fallet…jag vet inte var gränsen går att det ska vara ett mirakel. Jag har ingen aning. Det är absolut inte en del på bilen som är hel, den är helt massakrerad. Men skyddsburen var intakt och vi hängde fast i bältena. Det var mycket mycket omtumlande upplevelse, säger han till viasat.se.

Teamet har haft ett tufft rally med mycket tekniska problem. Eje Elgh utesluter dock inte att han gör ett nytt försök nästa år.

– Det har jag inte tagit ställning till än. Men jag tror att gårdagen är en mycket viktig faktor i avgörandet om jag gör det eller inte.

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport