”Försöker optimera människan inför stoppen”

Foto: LAT PHOTOGRAPHIC
Williams ­gjorde säsongens snabbaste däckbyte på 1,92 sekunder. Till nästa år ska de bli ännu snabbare.
SPORTBLADET

De byter fyra däck på mindre än två sekunder.
Men i framtiden ska det gå ännu snabbare.
– Vi hoppas på att kunna revolutionera depåstoppen, säger Patrik Löwendahl.

F1-teamet Williams var årets bästa team i depån, de gjorde säsongens snabbaste däckbyte på 1,92 sekunder och eftersom det blivit allt svårare att köra om sina konkurrenter på banan har depåstoppen blivit en avgörande detalj i kampen om placeringar. Ett lyckat depåstopp kan vinna lopp, en miss kan däremot kosta placeringar vilket i sin tur kostar poäng som i sin tur blir enormt dyrt för teamet eftersom det kan skilja flera hundra miljoner kronor i prispengar mellan två placeringar i märkes-VM.

– Man har nått så långt i utvecklingen av bilen att det gäller att titta på andra områden där det finns utrymme för förbättringar och därför försöker man nu optimera människan inför depåstoppen, säger Patrik Löwendahl, Tekinik- och Innovationschef på Avanade Sverige.

Västar mäter pulsen

Företaget har arbetat tillsammans med Williams under året och mekanikerna i depån har haft biometriska västar på sig där man mäter medarbetarnas puls, kroppstemperatur och andning.

Med hjälp av den digitala lösningen analyserar man sedan den enskilda människan för att hitta den optimala sammansättningen av medarbetare och kunna genomföra det perfekta depåstoppet. Totalt deltar 19 personer i ett däckbyte och det gäller att rätt person har rätt uppgift.

Koffein påverkar

– Det är som en sprint, det handlar om att använda sig av så lite energi under ett depåstopp för att ha mer energi kvar till nästa. Därför gör vi den typen av kroppsnära mätning, vi vill se hur olika personer påverkas av olika saker och analysera resultatet för att förbättra det, säger Löwendahl.

Hittills har testerna visat att både stress och koffein är två yttre faktorer som påverkar mekanikernas prestationer och inför nästa säsong ska nu testerna intensifieras och även analyseras ännu mer noggrant.

– Arbetet gör att vi kan fortsätta tänja på gränserna för depåstoppets potential och det hjälper oss att använda ytterligare dataflöden för säkerställa att vi ligger steget före våra konkurrenter, säger Gemma Fischer, som är Human Performance Specialist i F1-teamet.

Till nästa år kommer ett nytt regelverk till F1 och teamen jobbar redan nu hårt för att vara med i toppen redan när säsongen startar i Australien den 26 mars.

ARTIKELN HANDLAR OM

Formel 1

Motorsport