Mejla

Anna Andersson

Utan en tillförlitlig bil är det omöjligt att vinna ett VM

Publicerad:
Uppdaterad:
Utan en tillförlitlig bil är det omöjligt att vinna ett VM, skriver Anna Andersson
Foto: Darko Bandic / TT NYHETSBYRÅN
Utan en tillförlitlig bil är det omöjligt att vinna ett VM, skriver Anna Andersson

En F1:a ska köras på gränsen. Inte under den och absolut inte över den.

Det är en konst som kräver sin mästare - om och om igen.

Men utan en tillförlitlig bil är det omöjligt att vinna ett VM.

Tjugo bilar fans på startlinjen när F1 startade sin säsong efter fyra månaders väntan. Bara elva av dem tog sig i mål.

Det är ett uselt facit i en sport som bygger på tillförlitlighet. Där material, förare och team klarar av att prestera på gränsen till det omöjliga om och om igen. De ska leverera i en unik symbios - varv efter varv, lopp efter lopp.

I Österrike var det tre enheter som lyckades med det. Mercedes och Valtteri Bottas, som trots problem med växellådan och flera omstarter höll undan från start till mål. Ferrari och Charles Leclerc som trots en bil som helt saknar fart tog vara på varje möjlighet som kom deras väg och slutligen McLaren. Lando Norris och hans team visade en imponerade styrka när britten tog sin första pallplats efter ett ursinnigt sista varv där han tog in hela nio tiondelar.

För övriga deltagare var premiären mest en stor uppvisning av ringrost. Det handlade om problem med bränsletryck, kylning, elektronik och bromsar. Om punktering, hjul som ramlade av, misstag i depån och förare som inte klarade av att hantera stressen.

Inget utrymme för misstag

Den flerfaldige mästaren Lewis Hamilton tryckte Alex Albon av banan, Red Bulls båda bilar bröt med elektronikproblem och den förre mästaren Sebastian Vettel kastade bort ett bra resultat i en märklig missbedömning.

Det handlar om en mängd onödiga misstag som kan bli extremt dyrbara i slutändan. I nuläget har vi en F1-säsong som innehåller åtta lopp och än så länge är det ingen som med säkerhet vet hur lång årets säsong kommer att bli. Det mesta tyder på att det blir 15 lopp, men det kan också bli tretton eller bara de åtta som krävs för att en säsong ska räknas som ett VM.

Då finns det inget utrymme för misstag.

Max Verstappen tappade just tjugofem poäng på hemmabanan och Lewis Hamilton tretton på en kollision som han hade kunnat undvika.

Resultatet i Österrike är en gåva till Valtteri Bottas, men frågan är om han klarar av att hantera den och den press som den medför. Bottas hade samma läge 2019, men redan i säsongens andra lopp svarade kollegan Lewis Hamilton med en seger och i säsongens femte lopp rykte britten ifrån i tabellen och tog greppet om VM-titeln. De senaste tio åren är det bara tre förare som lyckats omvandla en premiärseger till en VM-titel, vid samtliga tillfällen har det krävts en säsongsinledning med minst tre segrar på fyra lopp.

För Valtteri Bottas är det nu upp till bevis. Inför säsongen pratade han om att han hittat ett nytt mentalt lugn tillsammans med sin nya flickvän, cyklisten Tiffany Cromwell, men bortsett från det är han i en liknande situation som han varit i de senaste tre säsongerna. Han har fältets bästa bil. Han har VM:s starkaste team.

Han har också en av tidernas bästa förare som teamkollega samt ett kontrakt som löper ut vilket gör att han återigen kör för sin framtid.

För att lyckas säkra sin framtid och ännu hellre vinna den där efterlängtade titeln krävs det att teamet är där för honom, att han själv inte låter sig pressas till några misstag och att bilen inte körs över gränsen.

Det är omöjligt att slåss om en VM-titel utan en tillförlitlig bil.

Av: Anna Andersson

Publicerad:

LÄS VIDARE